Coronasituasjonen i Mosambik

Coronapandemien har katastrofale følger over hele verden og Mosambik er ikke noe unntak. Norges Blindeforbund har hatt prosjekter i det afrikanske landet siden 1994, og i dag har vi tre aktive prosjekter hvor alle er finansiert av Norad.

Nyhetssak fra 25. september 2020

Dr. Khanna og Dr. Dolores Vasquez (kubansk øyelege som jobber for helsemyndighetene) sjekker en pasient med Slit-lampen. Det er midlertidig satt inn plexi-glass mellom pasienten og legen

I to av prosjektene samarbeider vi med det Mosambikiske blindeforbundet (ACAMO). Ett av disse er øyehelseprosjektet i byen Chimoio vest i landet. Prosjektet startet i 1997 og er et samarbeid med helsemyndighetene i Mosambik. Siden starten har er det utført omlag 322 800 konsultasjoner og utført cirka 33 800 operasjoner.

Den indiske legen Dr. Khanna har jobbet på prosjektet siden 2016, og har sendt oss denne oppdateringen nå i september.

Statusrapport fra Dr. Apoorva Bharat Khanna, øyelege ved Sykehuset i Chimoio, Mosambik.

– Da pandemien startet ble konsultasjoner på øyeavdelingen begrenset til pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp. Dette påvirket signifikant antall pasienter som besøkte sykehuset, og reduserte drastisk antall kataraktoperasjoner så vel som behandling av andre øyesykdommer, skriver Dr. Khanna i sin rapport.

Til tross for retningslinjene om begrensningene i konsultasjoner begynte øyeavdelingen i begynnelsen av mai å ta imot pasienter og mennesker som kom med ikke-akutte tilfeller til øyeavdelingen.

Operasjonene har nå startet opp igjen for fullt og det gis prioritet til pasienter som er totalt blinde eller har andre øyetilstander som krever øyeblikkelig behandling. Begrensningen i antall pasienter førte til en økning i køen av pasienter som trenger operasjoner.

Det har vært viktig og kunne ta imot pasienter igjen for å kunne gi pasienter synet tilbake eller forhindre alvorlige skader og komplikasjoner. Det har også vært viktig å kunne tilby konsultasjoner for å forhindre at folk oppsøker tradisjonelle «healere» noe som ofte har katastrofale følger for både syn, øyne og generell helse, skriver Dr. Khanna videre.

Flertallet av pasienten som kommer til provinssykehuset i Chimoio er sårbare på grunn av fattigdom og mangel på tilgang til grunnleggende helsetjenester i distriktene.

For å kunne ta imot pasienter under pandemien ble følgende retningslinjer innført:

* Ved sykehusets hovedinngang tar en hjelpepleier temperaturen til alle pasienter ved hjelp av et infrarødt termometer.

* Håndrens, klorvann og såpe er tilgjengelig ved hver inngang, slik at folk skal kunne vaske hendene før de kommer inn i sykehusbygningene.

* Foreløpig er alle oppsøkende aktiviteter som mobile klinikker suspendert. Alle skoler og universiteter er også stengt i henhold til myndighetens direktiver.

I Mosambik bor det i følge nettstedet Worlometers over 31 millioner mennesker og det er pr. 25 september registrert 7,399 tilfeller av Covid-19

En pasient vasker hendene med klorvann før han kan gå inn på øyeklinikken.

Et telt er satt opp inne på sykehusområdet. Her blir pasienter med mistanke om Covid-19 sjekket for smitte.

Pasientene på venteværelset til øyeklinikken holder avstand, bare hver andre stol benyttes.