Det første spadetaket for en ny hundeskole

Mandag 2. november sto fire menn klare med hver sin spade på jorde i Ås kommune sør for Oslo. Anledningen var byggestart for det nye kennel- og treningsanlegget for service- og førerhunder som skal settes opp der.

2. november 2020

Klare med spadene: Fra venstre, forbundsleder Terje André Olsen, Blindeforbundet, direktør Lars Atle Holm NMBU, generalsekretær Karsten Aak Blindeforbundet, ordfører Ola Nordal Ås kommune og prosjektleder Knut Fr. Blütecher Blindeforbundet.

- Om ett år er det åpning, lover Norges Blindeforbunds generalsekretær Karsten Aak i det han leder de fremmøtte ut på jordet. - Og her blir inngangsdøren, sier en mann med anleggshjelm og gul refleksvest, og peker ned på et punkt på den høstlige gressbakken.

Medbrakte spader blir satt mot punktet, og med kraft lager de fire et hull som markerer byggestarten.

Fire fornøyde karer: Bak til venstre: Direktør Lars Atle Holm NMBU, ordfører Ola Nordal Ås kommune. Foran til venstre: Leder Terje André Olsen Blindeforbundet og generalsekretær Karsten Aak Blindeforbundet.

Prosjektleder Knut Blütecher har jobbet målrettet med byggesaken i lang tid, og endelig er dagen her hvor byggingen offisielt starter. - Her skal grunnsteinen legges ned, forteller han og peker mot området der hullet er.

Videre forklarer han hvor de forskjellige avdelingene skal være i det 1200 kvadratmeter store anlegget. - Det blir gode treningsmuligheter både inne og ute. Det blir en flott valpeavdeling, oppstallingsrom til hundene og kontorfasiliteter for de ansatte i midten av bygget, forteller Blütecher.

Torunn Gaarder og førerhunden Abby ute på jordet der anlegget skal etableres

Daglig leder i Norges Blindeforbund Akershus, Torunn Gaarder hadde også tatt turen til Ås. Her sammen med førerhunden Abby, ute på jordet der anlegget skal etableres.

Ringen sluttet

Karsten Aak benyttet anledningen til å si noen ord: - Det er jo en milepæl å komme tilbake hit til Ås. Den første førerhundskolen åpnet Norges Blindeforbund for femti år siden på Vestby, og så har vi vært på fem-seks forskjellige plasser der vi har drevet førerhundvirksomhet.
Det er jo et viktig arbeid for Blindeforbundet nå som vi skal samle oss om et stort prosjekt her på 10 mål fantastisk fin tomt, og med fantastiske naboer med Veterinærhøyskolen og Universitetet i Ås som vi helt sikkert vil få veldig god nytte av i framtidig utvikling av førerhundarbeidet vårt, understreket han.

Fra Norges Miljø- og biovitenskapelige Universitet (NMBU) hadde direktør Lars Atle Holm tatt turen for å hilse på de nye naboene. Han fremhevet at det er positive med å samle fagkompetanse i Ås og syntes også at prosessen med oss hadde vært fin. Videre at vi sammen hadde funnet fin plassering av anlegget og så fram til videre godt samarbeid.

Ordfører Ola Nordal var også tilstede under samlingen: - Det er veldig hyggelig å ta imot Norges Blindeforbund og etableringen deres her i dag. Jeg er veldig glad for at dere valgte Ås. Det var ikke en selvfølge i utgangspunktet, men dere fant at dette var et sted dere hadde lyst til å være. Som det ble sagt er det gode fagmiljøer her, så her håper jeg dere kan få det bra. Jeg håper byggeprosjektet går bra og at dere snart kan være med dere også å styrke de fagmiljøene som er her, sa han.

Aak ønsket å takke ordføreren for den gode mottagelsen forbundet har opplevd: - Fra vi kom her første gangen, så har det vært velvilje og et ønske om at Norges Blindeforbund skulle komme til Ås, og vi har hatt et veldig godt samarbeid hele veien.

Alle det fremmøtte stilte seg opp i god "coronaavstand" på jordet

Alle det fremmøtte hadde anleggshjelmer og gule vester. Her oppstilt i god "Korona-avstand" på jordet.