Ikke bare moro med morolinser!

EU kom med et nytt regelverk i 2021 som klassifiserer alle typer kontaktlinser som medisinsk utstyr, også fargerike Halloween-linser. Betyr det at det nå er trygt for alle å bruke disse partylinsene?

28. oktober 2022

Utsnitt av et par øyne med fargede kontaktlinser.

Bløte kontaktlinser kan være skumle både å se på og å bruke.

Selv om det har kommet strengere krav til produksjon av fargede partylinsene, kvalitet og materiale er det ikke sikkert at partylinsene er helt trygge å bruke likevel. For det er ikke bare linsen i seg selv som kan medføre problemer. Infeksjoner og skader som følge av dårlig hygiene eller håndtering av linsene kan fortsatt skade øyet ditt selv om regelverket for linsene er endret.

Den nye EU- loven for linser er ønsket velkommen av forskningssjef Inga-Britt Kjellevold Haugen i Norges Blindeforbund, men hun minner oss på at partylinser, eller også kalt morolinser ikke bare er moro.

– Morolinser kan påføre brukeren alt fra midlertidig ubehag, sår på hornhinnen til smertefulle infeksjoner. I verste fall kan man få permanente skader og nedsatt syn, opplyser hun. I likhet med vanlige linser er «morolinser» et fremmedlegeme på øyet som kan påvirke øyets oppbygning og funksjon.

Forskninssjef i Norges Blindefrbund, Inga Britt Kjellevold Haugen delvis skjult bak en modell av et øye.

Forskningssjefen i Norges Blindeforbund har følgende råd til dem som skal kle seg ut til Halloween:

• Nyt festen uten «partylinser», så sant du ikke er en erfaren kontaktlinsebruker og har vært til kontroll hos optiker eller øyelege og vet hvordan du håndterer linser.
  • Ta ut kontaktlinsene dersom noe føles unormalt! Husk å vaske hendene først.
  • Hvis du ikke får ut linsene, oppsøk hjelp! Ikke gå til sengs med linser som ikke er beregnet på døgnbruk.
  • Ikke la deg friste til å prøve andres «partylinser» eller låne bort egne! Det øker risikoen for smitteoverføring og infeksjon.

– Min anbefaling er at barn bør unngå å bruke «partylinser». Skumle linser, kan plutselig også bli skumle for øyehelsen til uerfarne brukere, sier Inga-Britt Kjellevold Haugen.

Grobunn for skumle bakterier

Når du kjøper vanlige linser med styrke av en optiker, får du opplæring i hvordan håndtere dem, hvordan de skal lagres, hvordan ta dem av og på, og ikke minst hvor viktig hygiene rundt linser er.

Det er også viktig å merke seg at linser har begrenset varighet og de forringes selv ved lagring. Det å la morolinser ligge over lang tid uten riktig desinfisering kan være grobunn for skumle bakterier. Å ta i bruk linser som man har hatt liggende fra forrige fest, kan derfor være skummelt for øynene.

Husk at linser skal også oppbevares i korrekt linseveske og skal ikke skylles i vann. Det er altså ikke bare moro med linser, det er litt som skal huskes på.

Låne morolinser, og gi infeksjon tilbake

Men slike morolinser som kanskje blir brukt en gang eller to, kan vel ikke gjøre skade?
– Det har oppstått øyeskader i flere land, også i Norge etter bruk av morolinser. Øyeskadene skyldes stort sett infeksjoner etter dårlig hygiene og linser med form og materiale som ikke passer brukerens øye, sier kontaktlinsespesialist og optiker Anne Jervell

Hvis man kjøper linser over nettet, får man heller ikke opplæring i hvordan man skal håndtere linsene, bare kortfattet skriftlig informasjon.
– Vi hører jo om ungdom som bytter og låner linser av hverandre. Det er skummelt, og er forbundet med stor fare for infeksjoner. Det kreves opplæring både i håndtering av linsene og hvordan man skal rense dem for å unngå øyeskader, forklarer Jervell.

Faresignaler ved bruk av «partylinser»

Ta ut linsene hvis du opplever faresignaler som dette:

• Såre, tørre øyne
  • Rødt eller vondt øye
  • Hovne øyenlokk
  • Rennende øyne, tåreflom
  • Puss eller verk fra øyet
  • Nedsatt syn

Dersom plagene fortsetter, søk hjelp hos lege, øyelege eller optiker.