Frivillige søkes til forskningsprosjekt: Hvilke former hører du?

Nyhetssak fra 10. januar 2016

Forskere ved Universitetet i Oxford, “Department of Experimental Psychology” gjennomfører nå en studie for å undersøke forholdet mellom hørsel og haptisk sans, og mellom hørsel og syn: Er det enklere å gjenkjenne, f.eks. en taktil kurve når denne ledsages av en bestemt lyd? Vi søker herved frivillige deltakere, kategorisert som blind i løpet av sitt første leveår. Hørsel må være normal, eller korrigert til normal.

Bilde av hånd som driver med steinsliping.

Studien er tredelt: Del 1 undersøker hvorvidt vi gjenkjenner taktile former mer eller mindre nøyaktig når de ledsages av en bestemt lyd, Del 2 hvorvidt vi gjenkjenner lyder som bestemte taktile former, og Del 3 hvilke former vi tegner for bestemte lyder. Du kan selv bestemme om du vil delta i hele eller deler av undersøkelsen.

Tid: 11. - 15. januar 2016. Varighet: Ca. 60 minutter. Kompensasjon: 150 Kr. Sted: Sporveisgaten 10, Oslo. For mer informasjon og/eller for å delta, ta kontakt med: Dr. Torø Graven, graven@oslo.online.no / 906 00 822.