Gard (19): – Det er ikke bare A4-personer som har en synshemming

Gard Glør Gårdbo har blitt mobbet for synet sitt og opplevd motstand for sin legning. Men 19-åringen har aldri latt seg knekke.

24. juni 2020

For Gard Glør Gårdbo betyr Pride farger, glede, fest og moro. Her sitter han i enden av sklie og holder Pride sitt regnbueflagg.

Denne uken feires skeiv kjærlighet og mangfold i hovedstaden, med flagg og digitale treff. Vi snakker selvsagt om Oslo Pride.

– For meg betyr Pride farger, glede, fest og moro, sier den muntre sørlendingen.

Gard kommer fra Kristiansand og bor i dag i Oslo der han studerer reiseliv. Drømmen er å bli flyvert. Han har albinisme og ca. 50 prosent syn på begge øyene.

Ble mobbet

Da han var yngre var det dårlige synet den største utfordringen.

– Jeg ble mobbet av medelever. Jeg var et veldig lett offer, da jeg hadde briller, så dårlig og gikk rundt med hvit stokk.

En annen utfordring var tilrettelegging i undervisningen. Gard fikk både PC- og kamerautstyr i førsteklasse, men hjelpemidlene fikk han ikke ta i bruk før i tredjeklasse.

– Det var fordi de ansatte på skolen mente jeg bare ville leke med det, så de ville ikke la meg bruke disse hjelpemidlene på tre år.

I femteklasse byttet Gard skole, fra den offentlige nærskolen til en kristen privatskole. Her fikk han mye mer hjelp med synsutfordringene og tilretteleggingsutstyr. Men da han kom ut av skapet som homofil, møtte han motstand fra skolen.

– Jeg ble kastet ut i åttende klasse. Det var mange som mente at de kunne helbrede meg og be til Gud for få dette «valget» mitt bort. Jeg svarte som regel da: «Du mener homofili er et valg, jeg mener religion er et valg».

Mer enn god nok

Gard forteller at til tross for kjipe opplevelser i oppveksten, så har han alltid stått stødig og vært trygg på seg selv. Ord kan ikke knekke han.

– Å være trygg i seg selv har hjulpet meg veldig. Jeg klarer å være veldig selvstendig. Så lenge ingen skader meg fysisk, tar jeg meg ikke nær av hva en fremmed person eller bekjent sier om meg. Jeg vil ikke at det skal ødelegge dagen min. Jeg prøver bare å glemme det og gå videre.

Han har vært med på mange arrangement i regi av Norges Blindeforbund og Norges Blindeforbund Ungdom.

– Her har jeg blitt tatt imot med åpne armer. Alle har vært aksepterende og ingen har kommet med slemme kommentarer. Jeg vil si at Blindeforbundet har et godt og inkluderende miljø.

Gard er klar på at uansett funksjonsnedsettelse eller legning man har, så er du mer enn god nok. Han har en klar oppfordring:

– Vær deg selv og vær trygg på deg selv. Vit at du er perfekt uansett hva. Du finner alltid noen som vil like deg og som du passer sammen med.

Her kan du høre intervjuet med Gard på Radio Z sin podkast

Gard Glør Gårdbo sitter i en huske og smiler. Han holder Pride sitt regnbueflagg.