Klart vi er med på Smittestopp, når vi bare får registrert oss

Som et ledd i den nasjonale dugnaden mot koronaspredning, ber Regjeringen alle laste ned og ta i bruk appen Smittestopp. - Lettere sagt enn gjort, sier forbundsleder Terje André Olsen i Norges Blindeforbund, for deler av registeringsprosessen er ikke universelt utformet.

17. april 2020

Portrettbilde av forbundsleder i Norges Blindeforbund, Terje André Olsen. Foto: Tom Egil Jensen.

På Twitter raser debatten om appen Smittestopp. Mange er bekymret for personvernet og at det ikke blir ivaretatt på en god måte. For synshemmede som bruker tale på PC eller smarttelefon, er utfordringen i tillegg at de ikke får gjennomført registreringen av appen.

Forbundslederen skriver på Twitter:

#smittestopp ønsker altså @Folkehelseinst at så mange som mulig skal bruke. Det er synd at @simula_research ikke følger krav til #universellutforming slik at man kan logge på uten å se. Vi i @Blindeforbundet krever om at Informasjon og tjenester til alle er universell utformet.

Videre poster han en oppfølger en stund senere: @Blindeforbundet venter fortsatt på at innloggingsfunksjonen skal bli universelt utformet slik at vi kan bruke den uten å se. Det er krav til slikt nå for tiden. Vi kan ikke gjøre unntak nå. Vi vil også være med.

Vi tar gjerne "en for laget", når det tilrettelegges for universelt utformet lagspill!

Det er stor sannsynlighet for at du kan få med deg mer av våre synspunkter på appen, vi er i hvert fall invitert til NRK og Dagsnytt 18, i dag 17. april.