Lar ikke dårlig syn stå i veien

Entusiasmen bobler over for Ronny Brede Aase (32) da vi møttes på gamle trakter. En ivrig P3-kjenning suser gjennom gangene på Hurdal syn- og mestringssenter, og ungdomstiden kommer brått tilbake.

22. mars 2019

Ronny karakteriserer seg selv som en lykkelig fyr. – Jeg har drømmejobben, jeg har ingenting å klage på, så jeg har det veldig fint, sier han med et smil.

I starten av tenårene fikk Ronny oppleve Blindeforbundets leire i Hurdal på Øvre Romerike i Akershus. Han var i en fase i livet hvor han, som andre, var på søken etter hvem man er.
– Det var fint å få møte andre barn og unge som hadde de samme utfordringene som meg, på en hyggelig og sosial måte, forteller Ronny.
Leir er årets høydepunkt for veldig mange av landets blinde og svaksynte barn og unge. Der får man utfordre seg selv med spennende og annerledes aktiviteter, i tillegg til å møte likesinnede.
– Åh, jeg husker vegring mot å legge seg, løping i gangene, og selvfølgelig vannkrigen, mimrer P3-Ronny med et stort glis og et drømmende uttrykk.

Ville ikke bli satt i bås

– Jeg husker det så godt! Akkurat i denne kroken her satt vi og så Norge-Brasil i VM-finalen i ‘98. Det husker jeg så godt, stråler Ronny med iver og entusiasme og slår seg like godt ned i sofakroken.
Førde-gutten var ikke spesielt opptatt av at han så dårlig i oppveksten. Han er blind på høyre øyet og ser svært dårlig på det venstre. Som barn gjennomgikk han flere operasjoner, men med liten effekt, derfor er synet slik det er i dag. Ifølge Ronny selv, hadde han et naivt forhold til det hele. Synet skulle ikke ha noen innvirkning på hvem han var.
– Det var utrolig viktig for meg at det ikke var synet som skulle definere meg. Jeg skulle ikke være han som så dårlig, forteller Ronny.

Katta ut av sekken

Det er ikke så mange som har fått med seg hvor store synsproblemer Ronny har. Godt bakoverlent og avslappet i sofaen, forteller han at det heller ikke har vært et bevisst valg å fortelle om synsproblemene.
– Jeg har blitt mer åpen om det på radio. Jeg har innsett at det finnes mange gode historier som det kan være gøy å prate om, sier Ronny med et bredt smil og galgenhumorglimt i øyet.
– Folk kjenner meg såpass godt nå at de vet hvem jeg er, det er ikke det dårlige synet som definerer meg.
Barndomsfilosofien gjelder fortsatt. Han vil bli sett for den han er, og ikke være «han med det dårlige synet».

Vanskelig valg

Våren 2018 måtte Ronny ta et vanskelig valg da det ble påvist grå stær på det venstre øyet. Skulle han operere i det øyet han så på, eller ikke? Risikoen for å bli helt blind var stor.
Etter å ha tenkt seg nøye om, takket han nei til operasjon. Grå stær er en øyesykdom som forekommer oftest hos eldre, men den oppstå også hos personer som har hatt andre øyesykdommer over lengre tid.
– Jeg vil heller ha litt syn, enn ikke noe, sier Ronny.

Populær programleder

At han skulle bli en av Norges mest populære programledere på radio, visste han selvfølgelig ikke da han deltok på leir i Hurdal. Men at radio var stas, syntes Ronny allerede den gang.
Han var utegående reporter med ti meter ledning på mikrofonen på Radio Hurdal. Og kanskje det var dette som ble spiren til at han i dag er hele Norges P3-Ronny?
Det profesjonelle radiolivet startet med sommerjobb i NRK Sogn og fjordene i 2006/07 da han gikk på videregående. Uredd som han er kastet han seg på P3-audition i Trondheim i august i 2007, og fikk jobben!

Rå på stemmer

Enkelte ting i hverdagen som svaksynt er vanskeligere enn for normaltseende må han innrømme.
– Det vanskeligste er at jeg sliter med å kjenne igjen folk. Enten de kommer brått på eller er et stykke unna, så har jeg ikke sjanse til å se hvem de er. Men jeg er rå på å kjenne igjen stemmen deres da! sier Ronny med sin egen gode radiostemme som så mange kjenner.
Det viktigste hjelpemiddel hans er smarttelefonen:
– I disse digitale tider blir forskjellen visket mer ut, fordi jeg har mulighet til å se alt jeg vil, og slik jeg ønsker det, på mobilen, sier Ronny.