Lyd i el-bil for å hindre skader

Blindeforbundet oppfordrer el-bil-eiere som har lyd i el-bilen til å slå på lyden ved lave hastigheter. – Lyden er bare opp til 20 km, den er slett ikke høy, og svakere enn moderne bensinmotorer når de akselererer. Slik starter innlegget til til Blindeforbundets Sverre Fuglerud.

Nyhetssak fra 10. november 2017

Sverre Fuglerud er seksjonsleder for informasjon og samfunnskontakt i Norges Blindeforbund.

Fra 1. Juli 2019 er det påbud om at alle nye stillegående biler skal ha lyd opp til 20 km. Denne skal ligge mellom 52 og 75 desibel og det er ingen høy lyd. Vi ønsker at også el-biler skal høres som en vanlig bensinmotor, så ingen sjenerende lyd. Ved høy hastighet er det lett å høre hjulstøyen så da trengs ingen lyd ut over det.

En av tre føler seg utrygge

En undersøkelse viser at hver tredje synshemmet føler seg mer utrygge i trafikken pga stillegående biler. Også en betydelig andel av befolkningen med godt syn opplyser at de har opplevd farlige situasjoner med el-bil.
Derfor vil lyd i el-biler gjøre det tryggere for hele befolkningen.
Undersøkelser viser også at uhell med el-biler har ført til skader.

Blindeforbundets oppfordring til Elbilforeningen om å oppfordre sine medlemmer om å skru på lyden har dessverre blitt avvist av foreningen og vi synes det er synd at foreningen på denne måten øker faren for uhell og personskader i trafikken.

Nær påkjørt under opptak

Blindeforbundet er veldig glad for at støynivået i trafikken går ned. Men synshemmede må ha mulighet til selv å oppdage at det kommer biler kjørende. Sist torsdag da det ble laget innslag til Dagsrevyen krysset jeg over veien i fotgjengerfelt for at de skulle få et relevant bilde der en el-bil står og venter mens jeg gikk over siden reportasjen handlet om lyd i el-bil. Den stoppet dessverre ikke og jeg ble nesten nedkjørt, og den bilen hadde heller ikke lyd. Nå håper vi på at mange el-bil-sjåfører skrur på lyden som er i de fleste el-biler for å øke trafikksikkerheten.

Solvik Olsen bekrefter lyd-påbud

Etter møte med samferdselsminister Ketil Solvik Olsen 13. november, er vi trygge på at Elbilforeningen kjemper forgjeves.

- Det vil bli krav til lyd i nye el-biler fra 1. Juli 2019, understreker samferdselsminister Ketil Solvik Olsen i møte med Blindeforbundet.

- Det er veldig greit å få dette svart på hvitt fra samferdselsministeren nå som bransjeforeningen jobber for å få aksept for at disse kjøretøyene ikke skal høres, sier Sverre Fuglerud.

Av: Sverre Fuglerud.