Lydavisen – endelig på nett

Norges Blindeforbunds lydavis har blitt en del av Norsk Lyd- og blindeskriftbiblioteks (NLB) digitale distribusjonssystem. Da blir Lydavisen tilgjengelig digitalt, og ikke bare som CD.

Nyhetssak fra 18. januar 2017

Bilde av NLB-nettsiden hvor du kan høre Lydavisen

Lydavisen er kjent og kjær for medlemmer i Blindeforbundet. Den har i mange år kommet hjem i postkassa til medlemmer i form av en CD (Daisy)-plate, og før det på kassett. Innholdet består av aktualitetsmagasinet Spor2, bidrag fra fylkeslagene, bladene Synspunkt og Alt om syn og annet organisasjonsstoff.

- Man kan nå høre den slik man hører andre bøker hos NLB, enten det er via Lydhør-appen, Daisy-online-spiller, eller via Mappa Mi på pc/mac, sier Mia Jacobsen, informasjonssjef i Blindeforbundet.

Målet på sikt, er å kunne slippe CD’en med kostnadene det medfører pluss at det begynner å bli avleggs med CD. Mange fylkeslag publiserer allerede sine lokale lydaviser på nett og Spor2 ligger også på blindeforbundet.no, men Lydavisen som helhet har ikke vært digitalisert.

- De fleste er på nett nå og vi håper at det skal bli enda lettere å høre Lydavisen når den er å finne i Lydhør, Mappa mi eller Daisy-online spiller som mange hører bøker fra NLB på uansett, sier informasjonssjefen og legger til at Lydavisen inntil videre fortsetter å komme i posten til dem som ikke aktivt sier den opp.

Hvordan bruke NLBs MappaMi for å abonnere på Blindeforbundets lydavis

Logg direkte inn i MappaMi fra NLBs hjemmeside www.nlb.no, søk etter
Blindeforbundets lydavis og velg «Abonnér».
Eventuelt: Søk etter Blindeforbundets lydavis i søkefeltet på NLBs hjemmeside og
velg «Lån som lydbok».
Logg inn i MappaMi
Velg «Abonnér»
Du har nå opprettet et abonnement på Blindeforbundets lydavis som ligger i ønskelisten.
Trykk på «Blindeforbundets lydavis» (Du blir nå sendt til selve «Avisen» )
Her er det flere valgmuligheter:
I rullegardinmenyen kan du velge hvilken utgave av avisen du ønsker å høre på. Det er alltid den siste utgaven som er synlig.
«Lytt nå» dvs. høre på avisen direkte.
«Til online-spiller» for å få avisen i Lydhør eller på annen online-spiller.
«Laste Ned» for å laste den ned på din PC/Mac.
Du kan også slette abonnementet ditt her «Slett abonnement».

Bruksanvisninger for Lydhør og Daisy-onlinespiller finner du på hjemmesiden til NLB, under Hjelp. Her er lenker:

Merk at du ikke kan abonnere på Lydavisa på Lydhør, slik at den kommer automatisk i «Bokhylla». Den må bestilles for hver gang, eller du kan abonnere på den via pc/mac i Mappa Mi.

Hvis du ikke er registrert låner hos NLB, så kan du lese mer her om hvordan bli det:
http://nlb.no/bli-laner/meld-deg-inn (med medlemskap hos Blindeforbundet slipper man å innhente bekreftelse fra fagperson på at man har problemer med å lese trykt tekst)

Er det noen spørsmål ta kontakt med NLB på tlf. 22 06 88 10 eller e-post: