Massasje - veien til et verdig liv

Nyhetssak fra 25. mai 2016

- Vår største drøm og mål er å spare opp nok penger til å bygge oss et hus og stifte familie, smiler Song Ra (19) og Keng Makara (30) som giftet seg 11. mai. Drømmen kan bli virkelighet for det synshemmede paret fra Kambodsja som livnærer seg som massører. Vår internasjonale medarbeider, Ida Martine Nilsen, rapporterer fra Kambodsja.

I Kambodsja har massasje blitt en viktig levevei for blinde

Song Ra og Keng Makara møttes da de utdannet seg til massører som en del av rehabiliteringsprogrammet til det kambodsjanske blindeforbundet (ABC), og jobber nå sammen med 8 andre svaksynte og blinde som selv styrer og driver et populært massasjesenter i Sihanoukville. Norges Blindeforbund støtter ABC.

Stillheten blant massørene og kroppsspråket deres når vi spør hvordan livet var før de kom i kontakt med ABC, sier det meste om hvor utestengte og diskriminerte synshemmede i Kambodsja er. Kun en av de 10 massørene har gått på skole. Opplæring for å gjøre synshemmede selvstendige, og i stand til å sørge for seg selv og sine familier, er derfor noe av det viktigste arbeidet våre bistandsprosjekter gjør.

- Vi føler nå at vi kan leve trygge liv som andre. Vi tjener til og med mer enn mange andre, og kundene våre diskriminerer oss ikke fordi om vi er blinde, forteller massørene fornøyd.

Noen kunder setter tvert i mot pris på at massørene ikke ser, for da blir ikke intimgrensen like mye utfordret.