Møt oss på Arendalsuka 2016

Nyhetssak fra 16. august 2016

I år er vi å treffe på Arendalsuka og har flere aktiviteter sammen med Diabetesforbundet, ta gjerne kontakt med oss om det er noe du lurer på.

Bilde av et øye i en gul sirkel.

Seminar: Slik kan vi redde flere diabetesøyne

Arrangører: Blindeforbundet og Diabetesforbundet
Tid: 18. august kl. 10.00–11.55
Sted: Fagforeningenes hus, Storsalen, Nedre Tyholmsvei 16

Diabetes retinopati er den viktigste enkeltårsaken til at personer i yrkesaktiv alder i vestlige land mister synet, helt eller delvis. Øyelege Dag Fosmark legger frem rapport om øyehelsen hos personer med diabetes i Norge, og slår alarm om manglende øyeundersøkelser. Sammenlignet med Sverige, blir unødvendig mange blinde her til lands. Vi møter politikere og Helsedirektoratet til samtale. Kom på seminaret og hør hva ekspertene anbefaler for å snu utviklingen!

PROGRAM

10.00: Hvordan er det å være blind?

Lurer du på hvordan det er å være blind? Spis brunch med bind for øynene – og opplev hvordan det føles å lure på hva som egentlig er på tallerkenen.

Assisterende generalsekretær Karsten Aak fra Blindeforbundet ønsker velkommen.

10.15: Ble blind på grunn av diabetes

Vibeke Kaarstad fra Stavanger forteller hvordan det var å miste synet bare 24 år gammel.

10.25: Norges fremste diabetes-øyelege slår alarm

Øyelege Dag Fosmark legger frem ny rapport om situasjonen for diabetes retinopati og øyeundersøkelser i Norge.

10.45: Vi vil ha svenske tilstander

Professor Elisabet Agardh ved Lunds Universitet foreleser om det nasjonale screeningprogrammet for diabetes retinopati i Sverige, og hvilke resultater det har gitt.

11.10: Tiltak for en lysere synsfremtid for personer med diabetes

Både Sverige og Island har innført nasjonalt screeningprogram for diabetes retinopati. Er det på tide å gjøre det samme i Norge? Frode Stang leder samtalen mellom generalsekretær Bjørnar Allgot fra Diabetesforbundet, assisterende generalsekretær Karsten Aak fra Blindeforbundet, divisjonsdirektør Svein Lie i Helsedirektoratet, medlem av helse- og omsorgskomiteen Ingvild Kjerkol (Ap), helsepolitisk talsmann og medlem av helse- og omsorgskomiteen Ketil Kjenseth (V), leder av helse- og omsorgskomiteen Kari Kjønaas Kjos (FrP), medlem av helse- og omsorgskomiteen Tone Wilhelmsen Trøen (H).

11.50-11.55: Avslutning ved generalsekretær Bjørnar Allgot i Diabetesforbundet

Velkommen til standen vår på Sam Eydes plass!

Takk for økonomisk støtte til arrangementet: Bayer og Abbott