Møt oss på Arendalsuka

Mandag 12. august reiser vi til Arendal for å ta del i arrangementene i forbindelse med den årlige Arendalsuka.

Nyhetssak fra 08. august 2019

Røntgenbilde av en hodeskalle. Et område markert med rødt, illustrerer en hjerneslag.

Hvert år i august snus Arendal på hodet under den såkalte Arendalsuka. Der møtes politikere, organisasjoner og "mannen i gata" til alt fra debatter til stands.

I år har vi fingrene med i to arrangementer. 13. august tar vi opp utfordringer med synsproblemer etter hjerneslag. Førsteamanuensis ved universitetet i Sør-Øst-Norge Helle Kristine Falkenberg vil legge frem fersk forskning som viser hvor mange som går med uoppdagede synsproblemer etter slag og konsekvenser av dette. Vi møter også politikerne Kjersti Toppe fra Senterpartiet, første nestleder i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, Maria Svendsrud-Aasen, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og Geir Toskedal, stortingsrepresentant for KrF.

De møter Unn Ljøner Hagen, forbundsleder i Norges Blindeforbund og Hans Torvald Haugo, generalsekretær i Norges Optikerforbund til debatt. Oppdatert program for arrangementet finnes her
Arrangementet sendes direkte på vår Facebookside, og sendes på Radio Z. Følg med tirsdag 13. august klokken 10.00 til 11.00. (Opptak vil bli tilgjengelig på nettsidene våre etter arrangementet).

Dagen etter har vi et arrangement sammen med optikerkjeden Specsavers. Arrangementet heter "Staus norsk øyehelse; hvordan kan vi jobbe sammen for å forebygge øyesykdommer og unngå tap av syn?" (Fra denne siden kan du laste ned rapporten i word-format
Arrangementet tar utgangspunkt i en fersk rapport fra Menon Economics som gir en omfattende oversikt over status på den norske øyehelsen.
Det blir debatt rundt resultatene fra rapporten og for å diskutere hvordan vi kan ivareta norsk øyehelse på en bedre måte fremover.

Du finner mer informasjon om dette arrangementet her.

Håper vi ser deg i Arendal!

Vedlegg: