Ny kampanje: «Å bli sett er viktigere enn å se»

Det blir nye toner fra Blindeforbundet når vi skal ut med reklamefilm på TV2 og i sosiale medier, annonser magasiner og annen medieoppmerksomhet. Målet er å utvide folks assosiasjoner om blinde og Blindeforbundet for å bli relevant hos flere.

Nyhetssak fra 26. februar 2018

En far sitter fordypet i mobiltelefonen sin mens sønnen hans roper på oppmerksomhet. Litt lenger borte sitter en far i sandkassen og leker med sin sønn. Ved siden av dem ligger farens førerhund.

De fleste som mister synet isolerer seg og opplever tap av venner, kolleger, jobb og hverdag som det største problemet. De mister mer enn synet. Å ikke lenger få være en del av livet, er vondt. Angst og usikkerhet er naturlige reaksjoner hos de aller fleste som rammes. Å være en del av et felleskap, å bli sett av andre og føle seg verdsatt, er noe av det aller viktigste i livet for alle mennesker – enten vi ser eller ikke ser.

Blindeforbundet ser den faren som sender en livredd melding til oss på Facebook om at den nyfødte datteren er blind, eller det foreldreparet som tror verden går i grus fordi sønnens netthinner ikke kan reddes. At småbarnsforeldre blir møtt og får snakke med en foreldrekontakt eller komme på foreldrekurs, åpner en verden av muligheter.

Vi ser det medlemmet som har mistet kontakten med gamle venner fordi det ikke lenger er så lett å komme seg ut. Men i fylkeslagets regi kan man få nye venner og delta på aktiviteter som igjen gir livskvalitet. Når vi driver interessepolitisk påvirkning som gjør at medlemmene får en bedre hverdag og blir sett for sine behov, så ser vi folk! De lokale kreftene ser enkeltmedlemmers behov og ressurser, når man kjemper for en bedre tt-ordning eller i møte med enkeltmedlemmer som opplever å bli del av et nytt fellesskap.

«Å bli sett er viktigere enn å se» oppsummerer kommunikasjonen i Blindeforbundets nye kampanje med filmer, annonser, sosiale medier og på boards. Vi fokuserer på at mennesker med synshemming er bidragsytere, ikke ofre. På at det kan være vanskeligere å miste ungdommen sin enn å miste synet sitt, og på at vi alle kan bidra – enten som venner, familie, kolleger eller samfunn.

På kampanjenettstedet vårt finner du masse stoff om kampanjen, del gjerne!