Ny kennel til førerhundene våre

På landsstyremøtet i Norges Blindeforbund, helgen 8. til 10. desember, ble det tatt viktige avgjørelser for hvordan organisasjonens fremtidige lokalisering av kennelfasiliteter skulle løses.

11. desember 2017

En førerhund på jobb, klar til å krysse veien.

Bakgrunnen for beslutningen var at dagens løsning med leie av kennel i Vestby ikke er optimal for hverken førerhundbrukere, fôrverter eller ansatte, og det har i en god stund vært ønske om en mer egnet løsning for kenneldriften.

En prosjektgruppe har jobbet med spørsmålet i en tid, og forskjellige forslag til løsning har vært oppe på bordet. Gruppen landet til slutt på et forslag til lokalisering, og la dette fram i en innstilling for landsstyret. I forslaget foreslås det å bygge en egen kennel i tilknytning til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås i Akershus, der vår førerhundskole Veiviseren allerede leier kontorplass.

– Tidlig i prosjektet kom det frem en rekke gode argumenter og innspill fra både Blindeforbundets førerhundskole og Hundeskolen Veiviserens ledelse på at organisasjonens førerhundarbeid ville profitere stort på å legge kennelen til Ås. Gjennom dette vil Hundeskolen Veiviseren blir samlet der, forteller markedssjef Knut Fr. Blütecher i Blindeforbundet.

– Et annet vektig argument er at Norges Veterinærskole flytter til Ås fra Oslo i løpet av 2019, og at det er ønskelig å fortsette det gode samarbeidet skolene har med dette fagmiljøet, sier Blütecher.

Assisterende generalsekretær Karsten Aak er også strålende fornøyd med avgjørelsen. I et intervju med Radio Z utdyper han blant annet hva nybygget skal inneholde:  – Det vil ble en egen valpeavdeling, og flere båser for hundene. Det blir også en administrativ avdeling, og det skal også være et eget spesialtilpasset treningsrom for servicehunder, og eget veterinærrom.

Hele Radio Z-intervjuet med Karseten Aak kan du høre her.