Ny politisk ledelse i Blindeforbundet

På Norges Blindeforbunds 64. landsmøte ble Terje André Olsen (50) valgt til ny forbundsleder. – Jeg vil løfte frem svaksynte i så mange sammenhenger som mulig. Samtidig vil jeg jobbe for saker som gjelder svaksynte og blinde hver for seg eller som samlet gruppe, sier forbundets nye leder.

Nyhetssak fra 23. september 2019

Nytt sentralstyre for perioden 2019 til 2021: Bak fra venstre: Andreas Havsberg, Brit Beate Eikehaug, Inge Fiskvik, Terje André Olsen. Foran fra venstre: Unn Tone Forfang Jenssen, Lena Gimse, Sissel Sørensen Bye og Mariann Fossum. (Nestleder Kari Wiik var

Organisasjonens landsmøte ble avholdt på Hurdal syn- og mestringssenter i Akershus 19.-22. september.

Terje André Olsen er selv svaksynt og har lang fartstid i Norges Blindeforbund . Han har blant annet sittet i fylkeslaget i Aust-Agder og i flere perioder har han vært leder i Oslo fylkeslag. I mange år har var han også leder i Norges Blindeforbunds ungdom. I de siste to årene har han vært nestleder i sentralstyret.

– Det viktigste for meg er arbeid. Alle synshemmede som vil det, skal ha en jobb å gå til og få den karrieren de ønsker, sier Olsen som opprinnelig er fra Arendal.

Portrettbilde av Terje André Olsen

Han er utdannet innen IT og økonomi, og frem til nå har han vært seksjonssjef i NAV.
–Jeg håper at IKT ikke lenger skal være en hindring for synshemmede på arbeidsmarkedet, og at de som kjøper IT-systemer får hjelp til å gjøre dette riktig. Det er også viktig at dette blir en del av kravene når Norge skal etterkomme EUs webdirektiv.

Olsen overtar etter Unn Ljøner Hagen som har vært forbundsleder i to perioder, tilsammen fire år.

Det nye sentralstyret i Blindeforbundet består av Terje André Olsen (50) fra Oslo, Kari Wiik (65) fra Ålesund (nestleder), i tillegg til styremedlemmene Sissel Sørensen Bye fra Oppegård i Akershus (51) og Unn Tone Forfang Jenssen (48) fra Tromsø.

1.vara er Inge Fiskvik (39) fra Bergen, 2. vara er Andreas Havsberg (45) fra Oslo, 3. vara er Lena Gimse (28) fra Melhus i Trøndelag og Brit Beate Eikehaug (65) fra Kragerø i Telemark er 4. vara. Personalrepresentant er Mariann Fossum, med vara Jane Forberg.