Nye seddelrekke

30. mai 2017 lanserte Norges Bank to av de nye sedlene. 100- og 200-kronesedlene er først ute, 50- og 500-kronesedlene kommer i 2018 og 1000-lappen i 2019.

Nyhetssak fra 31. mai 2017

Detalj fra den nye 100-kronerseddelen. Farger i rød-brunt, og utsnitt av et skrog til et vikingskip. Foto: Norges Bank

Temaet for den nye seddelserien er «Havet». Det er første gang på mange år at Norges Bank ikke trykker kjente norske personer på sedlene, men heller et tema som har betydd, og fremdeles betyr mye, for nasjonaløkonomien.

Tyve år siden sist

Det er ikke mer enn tyve år siden vi fikk nye sedler sist her i landet, og Norges Bank opplyser om at lanseringen av den nye seddelrekken utelukkende handler om sikkerhet. De nye sedlene blir utstyrt med nye og bedre sikkerhetselementer, som skal hindre forfalskninger.

Samarbeid med Blindeforbundet

Norges Bank har hatt et samarbeid med Blindeforbundet og lyttet på innspill om taktil merking og gode kortraster på valørtallene. De taktile merkene som består av skråstilte streker i blokker, er plassert langs kortsidene av sedlene og er utføret i sort kobbertrykk som «står litt opp» fra papiret. Blokkene er fordelt på valørene på denne måten: Én blokk på midten av begge kortsidene for 50-kroneseddelen, to blokker på midten for 100, tre for 200, fire for 500 og én tett blokk (unntatt et åpent felt på ca. 5 mm i begge ender) for 1000-kroneseddelen.

Radio Z laget innslag om de nye sedlene, du kan høre det her.

Alle valørene vil ha samme høyde (70 mm), mens lengden øker med 7 mm for hver høyere valør (50-kroneseddelen blir 126 mm lang).

De gamle 100- og 200-kronesedlene vil fortsatt kunne brukes til å betale med i ett år, det vil si til 30. mai 2018. Det finnes mer informasjon om de nye sedlene på Norges Banks nettside