Økt tilgjengelighet for førerhunder hos SAS

Nyhetssak fra 29. mai 2015

Flyselskapet SAS strammet inn på antall førerhunder ombord i kabinen i deres fly, nå har de snudd og åpner for inntil fire førerhunder per flygning.

Bilde av et fly fra SAS, stående på bakken. Foto: SAS

I begynnelsen av 2015 fikk vi en henvendelse fra en førerhundbruker som hadde opplevd å bli avvist ved bestilling av reise sammen med en annen førerhundbruker. Begge skulle ha med seg sine førerhunder, men bookingsystemet hos SAS fortalte henne at flyet de ønsket å reise med allerede hadde en hund ombord, og da var det fullt.

Beate Alsos er interessepolitisk rådgiver i Norges Blindeforbund og jobber med samferdselspolitiske saker til daglig. Hun tok kontakt med flyselskapet for å få en klarhet i bestillingsrutinene. – Jeg ringte kundeservice hos SAS og etterhvert som jeg ble satt over til forskjellige servicemedarbeidere fikk jeg stadig forskjellige svar. Det ble også rettet flere formelle henvendelser til ledelsen i SAS for å få svar, og det tok lang tid før vi fikk en avklaring, forteller Alsos.

Inn på teppet

Saken endte etterhvert hos Norges Blindeforbunds førerhundutvalg, og på deres møte 29. april inviterte de like godt sjefen for alt som foregår før og etter en reise i SAS, Jan-Eirik Persen. Persen hadde registrert at møtet ble avholdt på førerhundens dag, og hadde også sett filmen "Det kunne vært verre" tidligere på dagen. – Han var nok i rette modus og hadde stor forståelse for problemene som førerhundbrukere har opplevd, sier leder for informasjon og samfunnskontakt i Blindeforbundet, Sverre Fuglerud.

Interessepolitisk trykk ga resultater

Persen lyttet til innspillene fra førerhundutvalget og tok disse med seg tilbake til sine medarbeidere i SAS. I epost nå i slutten av mai forteller Persen at SAS jobber med nye nettsider og bestillingssystem, og at når dette er oppe å går, vil det være mulig å bestille plass på nettet til inntil fire førerhunder per flygning hos dem. – Vi hørt på deres innspill, og fra og med 25. mai gir vi automatisk ok til 4 førerhunder pr. avgang med SAS. "Veskehunder" går på egen kvote. Vi har altså økt tilgjengelighet for førerhunder slik at det skal bli enklere for dere å fly med oss, skriver Persen.

Han legger også til: Jeg oppfordrer alle deres medlemmer som bestiller billetter via SAS på telefon 05400 og som blir avkrevd telefongebyr om å ta kontakt med meg pr epost. Jeg ordner refusjon på mellomlegget. Maliadressen til Persen er

Bedre enn noen gang

– Fra årsskiftet hadde vi få garantier for noe angående plass til førerhunder hos SAS. "Først til mølla" var reglen og veskehunder kunne fortrenge tjenestehunder. Nå er situasjonen helt annerledes, inntil fire førerhunder kan reise med samme fly hos SAS, så fra at det ble forverring, har vi nå en situasjon som er bedre enn noen gang, avslutter Fuglerud.