Øyelege om regjeringens forslag til kutt i brillestøtten: - Dette kan gå direkte utover synet til barna

I anledning Verdens synsdag fikk vi treff Erlend Sommer Landsend, barneøyelege og forsker ved Oslo Universitetssykehus Ullevål, øyeavdelingen. Han er bekymret for "brillebarna".

10. oktober 2019

Barneøyelege Erlend S. Landsend er, som Blindeforbundet, bekymret for endringen i støtte til "brillebarna" som er foreslått i statsbudsjettet. Her holder han foredrag i forbindelse med Verdens synsdag 2019

På sykehuset møter han og kollegene flere barn som trenger briller med spesialglass som koster mye mer enn 2400 kroner. Barna ødelegger brillene sine i lek og aktivitet, eller det trengs ny styrke i brillene.

- Det kan være behov for flere briller i løpet av et år for enkelte barn, understreker barneøyelegen.

Regjeringen foreslår i fremlagte forslag til statsbudsjett å sette et tak på kr. 2400 til dekning av barnebriller, både glass og innfatning.

Rammer de svakeste

- Dette vil ramme de svakeste gruppene. Selv med dagens system er det noen som blir veldig bekymret når de blir klar over utgiftene til briller. Dette fører til at noen utsetter å kjøpe briller, selv om barna har et åpenbart behov for dem.

- Dette kan gå direkte utover synet til barna og gi en forverring av tilstanden, sier barneøyelegen bekymret.

På øyeavdelingen møter de barn som trenger mange typer spesielle brilleglass, og det er gjerne veldig dyrt.

- Det er de sykeste barna, de med størst synsavvik, som oftest trenger de dyreste brillene. Landsend forteller videre at ved synsutfordringer som skjeling, stor grad av langsynthet, eller nærsynthet må det briller til for å korrigere feilen.

- Om man ikke korrigerer for disse feilene kan det gå utover synet, og en kan få varig redusert syn, sier barneøyelegen bekymret.