Øyelegens påskeråd

Vi har bedt øyelege og professor Tor Paaske Utheim, som er Blindeforbundets rådgivende øyelege, å gi det norske folk sine beste råd for at øynene skal ha en trygg påske.

28. mars 2023

Blindeforbundets rådgivende, prisbelønnede øyelege og professor Tor Paaske Utheim, her iført heldekkende solbriller som filtrerer alt av UV-lys.

Vi satser alle på at det blir sol i påsken, men hva om dette ikke skulle slå til. Trenger man å bruke solbriller om det er overskyet?

- Et tynt skylag har minimal effekt på ultrafiolett (UV) stråling. Også tykkere skydekke kan slippe gjennom mye UV-stråling. Det er klokt å ikke undervurdere UV-eksponeringen når det er overskyet og være liberal med å ta på solbriller. Dessuten beskytter solbriller både mot vind og partikler i luften. Begge deler kan bidra til utvikling av øyesykdommen pterygium, som innebærer en vingeformet innvekst av bindevev på øyets overflate, sier øyelegen med det sesongriktige navnet.

Hvorfor er det skadelig for øynene å bli utsatt for sollys?

Foruten snøblindhet, øker UV-stråling risikoen for kreft i øyet samt øyesykdommer som pterygium, grå stær og aldersrelatert makuladegenerasjon (AMD). Fordunkling i øyelinsen betegnes grå stær. Aldersrelatert makuladegenasjon (AMD) er en sykdom i netthinnen som rammer skarpsynet. Begge tilstandene, som oftest rammer eldre, gir redusert syn.

Kan man få varige øyesykdommer av for mye sol på øynene?

Ja, dessverre. Av alle de nevnte solrelaterte øyesykdommene er det bare snøblindhet som ikke fører til varig øyesykdom. Det er nok mange som ikke er klar over hvor mange deler av øyet som skades.

Mange drar til snørike områder i påsken og tar seg gjerne noen skiturer. Uten solbriller kan man bli snøblind, hva er egentlig det?

Oppholder du deg i sterk sol over lengre tid uten gode solbriller, kan øynene bli solbrent. Hornhinnens ytterste lag tar skade og nervefibre blir eksponert. Tilstanden kalles ofte snøblindhet og gir typisk sterke smerter, tåreflod, lysskyhet og følelse av sand eller rusk i øyet. Tettheten av nerver i hornhinnen er langt høyere enn i huden. Dette forklarer de sterke smertene. Heldigvis tilheles hornhinnens ytterste lag i løpet av få dager og som regel blir det ingen senskader. Sår på øyeoverflaten kan også gi grobunn for mikroorganismer og dermed lettere føre til infeksjoner, sier den prisbelønnede øyelegen

Er det nok med å ha glemt solbrillene én solfylt dag i Norge, så har man pådratt seg øyeskader?

Det er dessverre riktig at dette kan være nok til å utvikle snøblindhet. For andre solrelaterte øyesykdommer er derimot den totale eksponeringen over tid det avgjørende, forsikrer øyelegen som er tilknyttet Øyehelseklinikken i Oslo.

Hvordan beskytter man seg mot sola? Er det bare solbriller som gjelder? Og hva slags solbriller må man ha? Må de koste skjorta?

Å holde seg i skyggen når solen er på sitt sterkeste er gunstig. Refleksjon av UV-stråling er det spesielt viktig å være oppmerksom på. Nysnø kan f. eks. reflektere opptil 90% av UV-strålingen. Dette er langt høyere enn gress, asfalt, jord, sand og sjø, som reflekterer mellom 5-25% av UV-strålingen. Jo høyere over havet du befinner deg, desto større er risikoen for UV-relatert øyeskade. Man kommer imidlertid langt med gode CE-merkede solbriller med full UV-beskyttelse. Det er viktig at solbrillene dekker øynene godt, slik at UV-stråler ikke slipper gjennom og kan bli reflektert fra innsiden mot øynene. Det er disse faktorene som er sentrale og heldigvis ikke hvor mye brillene koster.
Bruk av caps/hatt er heller ikke å forakte, men da i tillegg til solbriller.

Men det kan vel ikke være direkte skadelig å bruke solbriller uten UV-beskyttelse.

- Dessverre er svaret "jo". Dette fordi mørke glass kan utvide pupillen, hvilket gjør at UV-stråler lettere kan skade linsen og netthinnen.

Lytt til erfarne øyeleger!

Norges Blindeforbund vil at færrest mulig skal bli rammet av synstap, og håper folk følger øyelegens råd.

Blindeforbundet satser på forskning gjennom støtte fra vårt forskningsfond og deltar i forskningsprosjekter med støtte fra andre med mål om at færrest mulig blir rammet av synstap.