Prosjektet "Ser du meg?" er lansert

I dag presenterte Norges Blindeforbund undervisningsopplegget "Ser du meg?", et prosjekt der barneskoler og elevene skal få informasjon og opplæring i hvordan de kan tilrettelegge skolehverdagen best mulig for elever med synshemninger.

20. juni 2018

Bilde utenfor Bestum skole i Oslo. Fra venstre forbundsleder Unn Ljøner Hagen, prosjektleder Heidi Sårheim, minister Iselin Nybø og prosjektleder Espen Lahnstein.

Prosjektet, som er finansiert med midler fra Utdanningsdirektoratet og Norges Blindeforbunds forskningsfond, er ledet av Heidi Sårheim og Espen Lahnstein.

– I prosjektet inngår det en film med de to 10-åringene Tiril og Petter som begge har utfordringer med synet. For anledningen fikk vi med oss ministeren for høyere utdanning og forskning Iselin Nybø på filmpremiere på Bestum skole i Oslo, der Petter er elev, forteller Espen Lahnstein i Interessepolitisk avdeling i Norges Blindeforbund.

Petter sammen med resten av klassetrinnet så filmen i gymsalen på Bestum skole. Etter fremvisningen ble det delt ut is.

Ministeren delte ut is til de cirka 80 barna på femteklassetrinnet, og filmen ble vist på storskjerm i gymsalen.

På slutten av møtet hadde Petter en oppfordring til Nybø, og det var at hun måtte sørge for at det ble bedre lagt til rette for synshemmede å ta høyere utdanning i Norge. Ministeren svarte at det skulle hun og at hun nylig hadde hatt møte med Blindeforbundet om saken.

Undervisningsopplegget og filmen kan du se her