Provosert av lite punktlige punktskriftbøker

Nyhetssak fra 07. april 2015

Reaksjonene er kraftige og mange etter at NRK fortalte om Remi (9) som ikke får bøkene sine i punktskrift til skolestart. Noen bøker får han ikke i det hele tatt.

Remi (9) har ventet åtte måneder på skolebøker. Her sitter han ved en pult og leser. (Foto: NRK)

I påsken gikk NRK ut med historien om ni år gamle Remi som ikke får skolebøkene han trenger for å følge med i undervisningen. Remi er blind og avhengig av å få pensumbøkene i punktskrift for å følge med på undervisningen i tredje klasse ved Kvitseid skole. Men av tolv bestilte leseverk var bare fire på plass til skolestart i august – og fremdeles mangler han to av bøkene.

– Slik skal det ikke være! Det skal så lite til før disse barna blir annerledes, og det er ekstra viktig at det legges til rette for at de fungerer i fellesskapet med andre barn, sier Remis mor Aina Mari Kleiv til NRK.

Les om Remi på NRK sine nettsider: Remi (9) har ventet åtte måneder på skolebøker

Saken var også på Kveldsnytt 3. april (følg lenken).

Engasjerer i sosiale medier

Norges Blindeforbund delte saken om Remi på nettsamfunnet Facebook. Her har saken blitt kommentert av mange. «Uakseptabelt» og en «skam» er ord som går igjen. Flere forteller også egne historier om uakseptable forhold.

– Herregud, så sint jeg blir! Vi måtte også vente på min datter sine skolebøker da hun begynte i 1. klasse i høst. De kom vel en–to måneder etter skolestart. Heldigvis har hun kreative lærere som lagde oppgaver og skrev teksten fra de andre barna sine bøker på punkt for henne. (…) Det skal ikke mye tid før barn blir hengende etter uten bøker som er skikkelig tilrettelagt, skriver en engasjert mor.

En annen forteller om sønnen sin som har samme problemet hvert år, og som i år fikk andre mattebøker enn resten av klassen.

En voksen kvinne forteller at hun kjenner seg godt igjen i historien om Remi – og at det dessverre ikke bare er på barneskolenivå at dette er et slit:

– Selv har jeg også opplevd disse forsinkelsene, samt at det visstnok også er begrensninger på hva slags bøker punktbrukere kan få laget, noe som faktisk innebærer at vi i prinsippet ikke kan ta de fagene vi vil. Synes det er helt fantastisk at noen setter fokus på hvor unødvendig mye styr man som punktbruker må oppleve for å komme seg gjennom utdanning, skriver kvinnen på Facebook.

– Uakseptabelt

Dessverre bekrefter kommentarene i sosiale medier det andre funn allerede har vist; en fersk undersøkelse Ipsos MMI har utført for Norges Blindeforbund, viser at hele åtte av ti blinde barn har fått skolebøker for sent.

– Dette er helt uakseptabelt, sier Sverre Fuglerud, seksjonsleder for informasjon og samfunnskontakt i Blindeforbundet.

Blindeforbundet følger saken videre!