Punktskriftens dag 4. januar: Nordmenn støtter krav om blindeskriftmerking på melk og salmiakk

En undersøkelse utført av Ipsos på vegne av Blindeforbundet, viser at 59 % mener det bør komme krav om punktmerking av matvarer og at tre av fire mener det er viktig at produkter som kan være farlige (vaskemidler og kjemiske produkter) blir merket med punktskrift, eller blindeskrift som det også kalles. I tillegg oppgir nesten 80 % (79 %) at de mener at viktig offentlig informasjon også må komme i punktskrift.

Nyhetssak fra 04. januar 2021

Blindeforbundets Sverre Fuglerud er en ivrig bruker av punktskrift og glad for at mange støtter et krav om merking av dagligvarer med punktskrift. Her leser han Jo Nesbøs Tørst i punktskrift.

– Ønsker vi oss et samfunn hvor personer som er blinde eller har sterkt nedsatt syn skal kunne delta på lik linje med alle andre, er vi nødt til å få punktskrift på produkter og kunne tilby informasjon tilgjengelig i punkt. Det er oppmuntrende å vite at vi har flertallet i ryggen når vi nå skal kreve at dagligvarer skal punktmerkes, sier Sverre Fuglerud, seksjonsleder samfunnskontakt i Norges Blindeforbund som selv leser og skriver punktskrift, om undersøkelsen.

Bollestad, vi krever punktskrift på melkekartongen!

4. januar er FNs internasjonale dag for punktskriften, og samme dag har Blindeforbundet bedt om audiens med Landbruks- og matminister Olaug Bollestad (KrF).

Arkivbilde av Sverre Fuglerud og Olaug Bollestad side ved side, før korona

– Blindeforbundet vil stille krav om at det skal komme punktmerking av dagligvarer, og det er Bollestad har ansvaret for dette. Det er jo kjekt å vite om det er melk eller jus man heller over havregrøten, sier Sverre Fuglerud.

Punktskrift, også kalt braille eller blindeskrift, er blinde og sterkt svaksyntes skriftspråk. Det ble oppfunnet av franskmannen Louise Braille (f. 04.01.1809) og er et taktilt alfabet bestående av 6 prikker som kan brukes til å skrive på alle språk. Av de seks prikkene kan det dannes 63 tegnkombinasjoner. Disse brukes til bokstaver, skilletegn, tall og noter. Blinde bruker punktskrift både på papir og på et spesielt tastatur koblet til pc.