Putin snakker norsk!

Norges Blindeforbund har ved flere anledninger de siste årene etterspurt lydtekst på Dagsrevyen. Nå er endelig løsningen på plass.

Nyhetssak fra 31. juli 2019

– Det er viktig for oss at synshemmede skal kunne bruke NRKs innhold, og vi jobber stadig med å bli bedre, sier tilgjengelighetssjef i NRK, Siri Antonsen,

– NRK har hatt et større prosjekt på dette, og vi er nå veldig glade for å ha fått på plass en fungerende teknisk løsning. Det er viktig for oss at synshemmede skal kunne bruke NRKs innhold, og vi jobber stadig med å bli bedre, forteller Siri Antonsen, tilgjengelighetssjef i NRK.

Det var tidligere generalsekretær i Blindeforbundet, Gunnar Haugsveen, som gjorde oss oppmerksom på at innslag i Dagsrevyen som er tekstet, ble opplest. – Det kom som et gledelig sjokk på meg, da jeg helt tilfeldig oppdaget at både Johnson og Putin plutselig snakket akseptabelt norsk, skriver Haugsveen i en epost.

Antonsen forklarer: – Når man velger en av NRKs lydtekst-kanaler så vil den norske underteksten leses opp av en syntetisk stemme i innslag der det snakkes et fremmedspråk.

Positiv utvikling

Sverre Fuglerud er seksjonsleder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Blindeforbundet, og glad for at en løsning endelig er på plass:
- Vi har hatt dette på agendaen lenge og stadig tatt dette opp med NRK. Gjennom flere år har det vært en veldig positiv utvikling ved at det har kommet opplesing av undertekstene på TV-serier og synstolking av mange produksjoner.

PÅ NRKs hjelpesider finnes det veiledning for lydteksting på iPhone/iPad, og Android.

Du finner mer om NRKs lydteksttilbud her.