Servicehunder - fra forsøksprosjekt til fast ordning fra januar 2018

Like før valget slapp arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie nyheten: Det er satt av midler i statsbudsjettet til en fast ordningen med servicehunder.

Nyhetssak fra 15. september 2017

Illustrasjonsbilde av flere labrador retrivere som ligger på bakken.

Til bladet Handikapnytt sier Haugli: – Jeg er glad for å fortelle at regjeringen har satt av 5 millioner kroner for å sikre at dette blir en permanent ordning,

Vår førerhundskole i Vestby i Akershus har vært, og er fremdeles, sentral i trening av servicehunder i Norge.

En servicehund er et hjelpemiddel for personer som for eksempel har behov for hjelp til å åpne og lukke dører, hente telefonen når den ringer, slå av eller på lys, plukke opp og bære gjenstander, og mange andre ting.

Tidlige ute

Førerhundtrener Anette Hornfelt ved Norges Blindeforbunds førerhundskole var nysgjerrig på servicehunder og hva de kunne gjøre for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Sammen med en annen førerhundtrener begynte de å skaffe seg kunnskap om servicehunder.
— Jeg var opptatt av at vi som jobbet på førerhundskolen satt på mye kompetanse om trening av hund og ikke minst på hundematerialet. Vi avlet jo hunder til førerhundproduksjonen vår, og jeg så muligheten til å utnytte de hundene som ikke kunne bli førerhunder, til servicehunder, forteller Anette.

Anette startet etter hvert en privat innsamling i næringslivet i Vestfold, der målet var å samle inn penger til en servicehund til en ung mann i rullestol. I 1995 ble hunden overlevert til den unge mannen, og dette var den spede starten på den organiserte treningen av servicehunder i Norge.

På siste del av 90-tallet dro to førerhundtrenere fra Norges Blindeforbunds førerhundskole til USA for å lære mer om trening av servicehunder, og i 2000 søkte Anette om midler til et prøveprosjekt der målet var å lage inntil 10 service- og hjelpehunder med litt forskjellige egenskaper. Prosjektet fikk midler gjennom Stiftelsen Helse og Rehabilitering og ble styrket med ekspertkompetanse fra USA.

Lang vei til målet

Sentralt i produksjonen har Neal Wallis ved Hundeskolen Veiviseren stått, hele tiden med midlertidige finansieringer fra både stiftelser og det offentlige. Til nyheten om at det fra 1. januar 2018 skal på plass en fast ordning for produksjon av servicehunder, sier Anette:
— Denne kampen er det flere som har drevet framover i mange år, endelig kommer det plass en fast finansiering.

Hos organisasjonen Norske Servicehunder kan du finne mer informasjon om hund som hjelper i hverdagen.