Sol og varme i strålende omgivelser

Hvem kan motstå sol og varme når høstmørket og kaldere temperaturer melder seg? 32 forventningsfulle mennesker tok turen til Reuma-Sol i Spania i starten av september 2017 på tilrettelagt ferietur.

Nyhetssak fra 04. oktober 2018

Innbydende eksteriør fra et flott ferieanlegg. Foto: Elizabeth Sæhl Olsen.

Norsk Revmatikerforbund og Blindeforbundet inngikk i våren 2017 et samarbeid om tilrettelagte turer for blinde og svaksynte til Reuma-Sol. Senteret og områdene rundt gir muligheter for litt av alt. Her kan man slappe av i skyggen, på solsenga, gå lange turer langs strandpromenaden, få behandling av fysioterapeut, eller dra på utflukter på egenhånd eller i fellesskap.

– Et fantastisk anlegg, med bademuligheter, mye sol, og fine rom, smiler Tor Aunmo fra Røros. Han tok turen en uke med kjæresten Kari Evensen for å få en ferie i sola med gode opplevelser.

– Det er tilrettelagt slik at det ikke blir så vanskelig å fungere med dårlig syn. Ingen trapper, ingen fallgruver. Og da slapper jeg også bedre av, forteller Kari.

Tanken bak samarbeidet har vært å finne et sted hvor man som synshemmet kan komme tilbake til, bli godt kjent, og slippe unna de mange praktiske problemene det er å være synshemmet på tur.

Service i høysete

Helsesenteret eies av Norsk revmatikerforbund og ligger i Alfaz del Pi i Spania, rett ved feriebyen Albir. Her finnes egen fysikalsk avdeling, organiserte treningsaktiviteter, både med og uten fagpersoner, oppvarmet terapibasseng, hudpleiesalong og frisør.

Vi møter ansatte som er villige til å strekke seg svært langt for at vi skal ha det bra. De hjalp til med stort sett det meste, som å finne mat ved frokostbufféen, eller å følge deg til rommet om du i mørket har gått det litt bort.

– Vi ønsker å tilrettelegge så godt som mulig, sier Anne Grüner-Hegge Hawkins, fungerende direktør for Reuma-Sol.

Det skal være tilrettelagt slik at du kan klare deg selv under oppholdet. På flyplassene bestilles assistanse. Har du behov for en-til-en-ledsager i stor grad, bør du ha med deg noen. Reuma-Sol er et stort senter, og kan oppleves uoversiktlig den første tiden. Det finnes ingen trapper, bare veier hvor rullestoler kommer lett frem.

På utfluktene skal du kunne få ledsager om du ber om dette i god tid.

Ønsker du fysioterapibehandling, tar du med deg ordinær henvisning fra legen din. Øvrige papirer skaffer og klargjør Reuma-Sol sine ansatte. Du får med deg en konvolutt hjem som du sender til HELFO. Turene organiseres gjennom turoperatøren Helsereiser.

Kommende turer: