Solvik-Olsen tok utfordringen fra Blindeforbundet

Nyhetssak fra 16. juni 2016

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tok utfordringen fra Blindeforbundet og fikk føle på hvor vanskelig det er å finne riktig buss når man ikke ser så godt. – Slitsomt og stressende, oppsummerer statsråden etter å ha prøvd seg som «blind» bussbruker.

Ved hjelp av simuleringsbriller får samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) prøve hvordan det er å se som lederen i Blindeforbundet, Unn Ljøner Hagen.

Denne uken har Norges Blindeforbund aksjonert over hele landet for å sette fokus på utfordringer med å finne riktig buss. I den ferske Ipsos-undersøkelse Mobilitet for synshemmede, kommer det fram at 4 av 5 blinde og svaksynte synes det er vanskelig eller umulig å finne riktig buss. Derfor inviterte Blindeforbundet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ut for å la ham føle på kroppen hvordan det egentlig er å være synshemmet bussbruker.

– Etter å ha fått prøve noen spesialbriller, som simulerer hvordan det er å ha en synshemning, forstår jeg veldig godt at det er stressende og slitsomt å orientere seg i trafikkbildet med en synshemning. Du må være veldig aktiv for å forholde deg til verden rundt deg – biler som kommer, folk som beveger seg, og alt som skjer, sier Ketil Solvik-Olsen.

Simuleringsbrillene som statsråden fikk låne, viser hvordan det er å ha øyesykdommen Retinitis pigmentosa (RP), som gjerne beskrives som kikkertsyn. Synsfeltet kan bli så innsnevret at det til slutt ser ut som man ser gjennom et lite hull.

– Det er lett å forstå at det er en krevende situasjon å være i, og jeg kan forstå at folk vegrer seg for å gå ut der det skjer mye på en gang – for det er ikke mye tid som går fra bussen kommer til den har gått igjen, sier statsråden.

Leder i Blindeforbundet, Unn Ljøner Hagen, har selv RP og er glad for at statsråden tok utfordringen – og dermed fikk et lite innblikk i hvordan det er å se «som henne».

– Jeg tror absolutt at statsråden fikk en følelse av hvordan det er å være blind eller svaksynt bussbruker. For det er virkelig ikke enkelt å finne riktig buss. Samtidig handler ikke dette bare om å ta bussen; det handler om å la synshemmede leve selvstendige liv. Det å kunne reise kollektivt alene, og ikke være avhengige av hjelp fra andre, er viktig for å være likestilte i samfunnet, sier Ljøner Hagen.