Touch Me – kurs for museumsansatte

Nyhetssak fra 23. september 2015

Vi befinner oss på Bymuseet i Oslo. – Vi står nå på et brunt tregulv og veggene rundt oss er lysegrønne, forklarer en av deltakerne engasjert. Slik hørtes det ut da museumsansatte fikk prøve seg som guider for synshemmede.

Kurset var innom flere utstillinger på Bymuseet. Her er de i 50-tallsleiligheten og studerer en gammel radio.

Kurset ble arrangert på Bymuseet og Vigeland-museet i Oslo av Norges Blindeforbunds Kari Anne Flaa og er finansiert av ExtraStiftelsen.

Eksperter fra England

Fire kurs-og foredragsholderne fra den britiske organisasjonen VocalEyes har i to dager kurset deltakerne i sanselig formidling for synshemmede. To av lærerne er også synshemmede.
Gjennom workshops øver de seg på berøringsomvisning og synstolking. Med på kurset er museumsansatte fra et bredt spekter innen museumsbransjen, noe Kari Anne Flaa er svært fornøyd med.
-Jeg synes det er veldig bra at deltakerne kommer fra flere ulike stillinger i museumsbransjen. Det er viktig at det etableres en tankegang i hele «museet», at det da blir lettere for museene å innføre berøringsomvisning og synstolking. Dette er svært utbredt i England, og vi ønsker at museene i Norge også skal tilby dette, sier Flaa.

- Lærerikt og spennende

Nå er deltakerne i gang med øvelser og de får kjenne på utfordringen ved å beskrive omgivelsene for lærerne sine.
Susanne Roald er formidlingskoordinator ved Astrup Fearnley Museet og ivrig deltaker på kurset. - Dette har vært både lærerikt og spennende. Vi lærer enkle grep og hvordan vi kan bruke dem, sier hun.

Susanne Roald foran en vegg på Oslo Bymuseum. På veggen står det "Drabantbyhjemmet".

Gruppen går fra rom til rom, mens deltakerne bytter på å guide. – Dette er en radio fra 50-tallet. Du kan ta på den, forklarer en av deltakerne og læreren få røre den brune teak-radioen. Dette kalles en Touch Tour.
Det kan virke komplisert, men Susanne Roald er positiv.
- Jeg ser egentlig ikke på det som vanskelig, men som utfordrende. Det er egentlig bare å bygge på noe vi allerede kan og veldig nyttig å være med på, sier Roald før hun avslutter: – Det er egentlig ikke vanskelig å tilrettelegge en omvisning for synshemmede, det gjelder bare å vite om verktøyene og hjelpemidlene, konkluderer hun.

Vil du vite mer om VocalEyes, kan du lese på nettsiden deres her.