Usikkerhet om ledsager på fly

Fra både SAS og Widerøe har det den siste tiden kommet uklare signaler om hvorvidt synshemmede trenger egen ledsager når de flyr.

Nyhetssak fra 31. oktober 2017

Illustrasjonsbilde av beina til en person med trillekoffert og hvit stokk.

Da Torfinn Katla Opedal (24) skulle fly fra Trondheim til Torp sist søndag, fikk han om bord i flyet beskjed om at en ny prosedyre gjør at blinde ikke får reise uten ledsager. «Det skulle gå greit i dag, men ikke i fremtiden,» var beskjeden fra Widerøe.

Frustrert og sjokkert tenkte Opedal at dette var kroken på døra for både jobben som kampsportinstruktør og en brems på hans sosiale liv.

– Det blir nok lite flying på meg fremover. Jeg reiser mye både i jobb og fritid og jeg har sjelden hverken råd eller mulighet til å ta med meg noen, skriver Opedal på Facebook.

Facebook-posten genererte et vell av opprørte og engasjerte kommentarer, og flere stilte spørsmål om dette virkelig kunne stemme. Da Blindeforbundet tok kontakt med Widerøe, viste det seg, heldigvis, at det handler om en misforståelse.

– Beklager så mye at deres medlemmer har mottatt feilinformasjon på reise med Widerøe. Vi innførte endring på bakgrunn av krav fra EASA ED Decision 2016/004/R denne høsten og har dessverre opplevd at enkelte ansatte har feiltolket kravet. Dette er et krav som alle passasjerer må forholde seg til, og som ikke er knyttet opp til spesifikke funksjonshemninger eller assistansekoder som f.eks. BLND («blind», red. anm.), sier Sølvi Kristoffersen, Manager Ground Safety & Publishing i Widerøe.

Videre forsikrer Widerøe at de vil ta dette direkte opp med ansatte på de flyvningene som de har mottatt informasjon om, samt gjenta informasjonen bredt ut til alle crew og handlingselskaper der de inkluderer disse eksemplene på hvordan regelverket ikke skal tolkes.

Også Opedal vil de kontakte og beklage til.

– Vi vil ta direkte kontakt med kunden og tilby en kompensasjon for at han fikk presentert feilaktig informasjon ombord som åpenbart var dramatisk for en som er en hyppig bruker av våre tjenester, sier Kristoffersen.

Opplevd noe lignende? Du kan sende mail til Widerøe via denne lenken.

Her er det som står på Widerøes nettsider om de som flyr med spesielle behov.

Feil på SAS sin nettside

Blindeforbundet ble i forbindelse med denne saken gjort oppmerksom på at det på sas.no står rett ut at «Du må reise med en assistent hvis du er blind eller døv».

Dette er, heldigvis, heller ikke riktig.

– Det er ingen endringer her mot tidligere. EU-direktivet REGULATION (EC) No 1107/2006 og våre manualer er harmonisert og vi har ingen krav om assistent for disse. Men det finnes unntak om personen er blind og døv. Infoen på sas.no der det står «blind eller døv» er ikke riktig; det skal være «blind og døv». Takk for at de gjorde meg kjent med denne feilen, som vil bli rettet opp så fort som mulig, skriver Stig Lerfald, SAS Ground Operationsm, i en e-post til Blindeforbundet.

Blindeforbundet oppfordret for øvrig SAS til å bruke betegnelsen «døvblind», i stedet for «blind og døv», slik at det ikke oppstår unødvendige misforståelser.