Fagdag om keratokonus

Høsten 2018 arrangerte Norges Blindeforbund en temasamling om øyesykdommen keratokonus. Arrangementet var for alle som er opptatt av øyesykdommen.

19. november 2018

Bilde av en kvinne som holder fingrene på øyelokkene, under brilleglassene.

I Litteraturhuset samlet over 200 personer seg for å høre noen av de fremste fagpersonene på området fortelle om keratokonus.

– Personer med keratokonus har ikke vært samlet på noen annen måte enn gjennom en facebookgruppe, så dette var det første organiserte treffet i Norge, forteller Mia Jacobsen, kommunikasjonssjef i Blindeforbundet.

To øyeleger, en optiker, en synspedagog/rådgiver i NAV og flere med keratokonus fortalte alle om sine fag eller erfaringer rundt sykdommen. En uhøytidelig undersøkelse ved håndsopprekning avdekket at rundt halvparten av de som var tilstede var helsepersonell.

Innleggene fra fagdagen ble sendt direkte på Blindeforbundets webradio Radio Z. Gikk du glipp av arrangementet, finnes det opptak som du kan høre her.

Ønsker du å komme i kontakt med facebookgruppa Keratokonus Norge, finner du den her.