Z i telefonen – statusrapport 8. mai 2020

På grunn av smittevernstiltakene som gjør at våre medlemmer ikke kan møtes fysisk, gjennomfører Blindeforbundet Z i telefonen som er en nasjonal ringerunde til alle medlemmer.

12. mai 2020

Collage med åtte personer i gang med ringe til medlemmer i Blindeforbundet.

Øystein Hvenekilde Fylling er prosjektleder for ringeaksjonen, og kan fortelle at siden forrige statusrapport har nesten 1 400 medlemmer mottatt en telefon fra de mange frivillige og ansatte som er engasjerte i Z i telefonen.

– Vi har nå ringt 7 023 medlemmer noe som utgjør 78 % av medlemsantallet vårt, sier Fylling..

I disse fylkeslagene har alle medlemmene blitt ringt minst én gang:

• Aust-Agder
  • Buskerud
  • Møre og Romsdal
  • Rogaland
  • Vestfold

Gratulerer alle fem og litt ekstra gratulasjoner til Buskerud, Rogaland og Møre og Romsdal som er nye på lista siden sist.

Tusen takk til alle frivillige og ansatte som fortsatt gjør en stor innsats for å holde nær kontakt med medlemmene våre i både disse og alle de andre fylkeslagene.

I alt har 191 ønsket seg en ringevenn og 153 har hatt praktiske utfordringer som er registrerte. Det er grunn til å tro at mange andre også har fått hjelp med mindre praktiske utfordringer som for eksempel å finne riktig telefonnummer til noen eller lignende. Av rapporteringen ser vi at en del fylker bare registrerer mer omfattende hjelp.

– Det er alltid godt å bli sett, og vi er stolte av å være en organisasjon som kan tilby hvert enkelt medlem å oppleve det, avslutter Fylling.