Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Mating

Mate baby/lite barn uten mye søl

Sett deg slik at bena og knærne dine støttes litt opp. Hold knærne samlet. Legg babyen slik at den har bakhodet mot dine knær og føttene mot din mage. Med knærne merker du om babyen snur hodet. Med din ene hånd styrer/holder du babyens hender, mens du mater med den andre hånden. Ha maten i en bolle med høye kanter.

Ha barnet i armkroken og hold armen din dels rundt barnet samtidig som du med denne armens fingre føler barnets munn. Mat med den andre hånden.

La barnets rygg hvile mot din mage. Hold barnets hender nede med din venstre hånd og gi barnet mat med din høyre.

Gi små barn grøt

Lag grøten litt tynn (bløt) og la barnet suge i seg grøten eller lag en tykk grøt

Gi et spedbarn Biovit, Sanasol eller lignende

Kjøp engangssprøyter (uten spiss) på apoteket. Riss inn et hakk i stemplet ved ønsket antall ml. Hell litt Biovit, Sanasol eller tran i et eggeglass. Stikk sprøyten ned i væsken og dra opp stemplet til du kjenner hakket. Sprøyt så medisinen forsiktig inn i barnets munn.

Enkelte medisiner leveres med slike sprøyter, men du må selv lage hakket.

Samme metode kan benyttes ved oppmåling av morsmelkstillegg. Sprøyt den oppmålte varme melken ned i tåteflasken. Til melk kan du bruke en sprøyte på 50 ml. Sprøytene tåler koking, men ikke for lenge.

Sterilisere tåteflaske

Kjøp tåteflaskesterilisator. Den er lettere å hanskes med enn kokende vannkjeler.

Gi barn opplæring i bordskikk

Avtal med seende, for eksempel barnehagepersonalet, om at de er ekstra oppmerksomme på dette og at de gir tilbakemelding om dette.

Sist oppdatert: 24. juni 2015