Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Poser og saus

Holde orden på poser med saus, supper osv.

Sett på ulike strikker for å skille mellom forskjellige poser. Klipp gjerne forskjellige hakk, eller klipp bort hjørner. Kjenn på posen, lukt eller smak på posens innhold hvis du er i tvil om innholdet.

Bruk merkepenn. Det er en type hjelpemiddel der du kan lese inn og merke varene du ønsker.

Unngå klumper og brent saus når du lager hvit saus

Start med melk og mel, og rør kraftig mens den varmes opp i kasserollen. Når det begynner å koke: ha i smør og salt, og evt. annet krydder. La sausen småkoke i 5-10 minutter mens du rører innimellom.

Lag en jevning av  melk og mel i meljevner, eller et lite syltetøyglass. Rist kraftig til alle klumpene er borte. Hell jevningen i en tynn stråle ned i en kjele med varm melk. Rør om mens det kokes opp. Fyll på med mer jevning dersom sausen er for tynn.

Visp mel og ca. halvparten av melka sammen i en kasserolle. Ha i smør, krydder og resten av melken. Bruk en trevisp og rør/visp mens det varmes opp. Når det tykner/bobler, før kraftig. La sausen småkoke i 15 minutter, og rør ofte. Ha oppi salt til slutt (gjelder all melkemat). Faren for at det setter seg fast er da mindre.

Lage saus, og få rett konsistens på den

Bruk sausposer eller sausblokker, og følg bruksanvisningen nøye. Sausen kan eventuelt siles når den er ferdig.

Sist oppdatert: 24. juni 2015