Rehabilitering og habilitering

Selv om synet svikter, er det fullt mulig å jobbe, trene, lage mat, bruke sosiale medier, lese bøker og nyte livet. Synsrehabilitering gjør deg i stand til å ha en aktiv hverdag som blind eller svaksynt.

Rehabilitering og habilitering

Selv om synet svikter, er det fullt mulig å jobbe, trene, lage mat, bruke sosiale medier, lese bøker og nyte livet. Synsrehabilitering gjør deg i stand til å ha en aktiv hverdag som svaksynt eller blind.

Hvor skal man starte?

Ved synstap er det viktig å undersøke hva som er årsaken til synstapet og om det kan behandles. Mange øyesykdommer kan i dag behandles eller utviklingen av dem kan forsinkes. Likevel er det viktig å etablere en plan for å leve med redusert syn. Det er det som kalles rehabilitering.

Først er det viktig å sjekke synet hvis man merker endringer. Man kan sjekke synet hos en optiker eller gå til en øyelegespesialist. Undersøkelse hos optiker betaler man selv. En optiker vil henvise deg videre til øyelege hvis det oppdages noe som en øyelege bør se nærmere på, for eksempel mistanke om en øyesykdom.

Man kan også gå til fastlegen for å bli henvist til øyelege for undersøkelse og eventuelt behandling. Finnes det behandling som gir synet tilbake eller bremser utviklingen av synshemmingen, så vil øyelegen sørge for at man får en slik behandling.

Det er kommunen som har ansvar for at du får rehabilitering og opplæring innen grunnleggende ferdigheter når du har redusert syn.

Det finnes mange ulike typer hjelpemidler som du kan benytte for å kompensere for synstap eller for å gjøre oppgaver enklere. Vi anbefaler at du tar kontakt med synskontakt i kommunen. Synskontakten er kontaktperson i hjelpemiddelsaker i kommunen og koordinerer kontakt med andre instanser i kommunen og NAV hjelpemiddelsentral i fylket ditt. Det er en NAV hjelpemiddelsentral i hvert fylke. Du kan lese mer om hjelpemidler her.

Norges Blindeforbund har også en hjelpemiddelbutikk som heter Adaptor Hjelpemidler AS. Denne finner du i 4.etasje i Sporveisgata 10 i Oslo og på www.adaptor.no.

Du kan også få hjelp til å prøve ut og søke om hjelpemidler på kurs ved et syn- og mestringssenter. Der vil du også få mye informasjon, hjelp med søknader, opplæring innen fagområder og bli kjent med andre i liknende situasjoner. Les mer om vårt kurstilbud her (lenke til kurs ved syn- og mestringssenter).

Er du i jobb når du mister synet, så er det viktig å holde kontakt med arbeidsgiver og ikke si opp jobben. Det er mange muligheter i arbeidslivet, både med tanke på hjelpemidler, reisen til og fra jobb og assistanse. Vi anbefaler at du tar kontakt med NAV arbeidsrettet veiledningstjeneste. Les mer om arbeid og utdanning her.

Norges Blindeforbunds rehabiliteringsavdeling kan hjelpe med å kontakte ulike instanser, gi informasjon og veiledning. Vi tilbyr også hjemmebesøk av rehabiliteringskontakter/likepersoner som kan gi nyttig informasjon til deg som har fått nedsatt syn. Våre rehabiliteringskontakter finnes over hele landet, har selv erfaring med å se dårlig og har god oversikt over lokale tilbud, rettigheter og muligheter.

Ta kontakt med oss på telefon 23 21 50 00, så kan vi hjelpe deg videre. Alle kan ta kontakt med oss, og vårt rehabiliteringstilbud er gratis.

Laster inn video...

Hva innebærer synsrehabilitering?

Rehabilitering betyr å trene opp igjen funksjoner man har hatt tidligere. I synsrehabiliteringen vil synsfunksjonen din utredes. Det vil si at du sammen med fagpersoner kartlegger hva du i praksis ser, og hvordan du kan bruke restsynet du eventuelt har på best mulig måte. Dette blir utgangspunktet for opplæring i hvordan du kan løse dine daglige gjøremål ved hjelp av teknikker som kompenserer for synstapet. Det å lære å ta i bruk aktuelle hjelpemidler er også en viktig del av synsrehabiliteringen.

Opplæring i grunnleggende teknikker skal du få av din kommune. Dette skal kommunen gi med hjemmel i Opplæringsloven § 4A-2. Dersom kommunen ikke selv har kvalifiserte personer som kan stå for opplæringen, må de skaffe denne kompetansen fra andre.

En mulighet er at kommunen kjøper kompetanse fra en nærliggende kommune. Dersom dette ikke er mulig, må pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i kommunen be Statped om bistand. Statped kan støtte kommuner i å gi opplæring etter opplæringsloven.

Mobilitet og orientering

Mobilitet og orientering innebærer trening i å finne frem i omgivelsene og komme seg fra sted til sted. Du kan lære bruk av mobilitetsstokk på syn- og mestringssentrene, men skal du finne veien til og fra butikken eller jobben, så må dette læres på ditt hjemsted.

Mobilitet skal du lære av en mobilitetspedagog, og du trenger minst 20 timer opplæring for å komme ordentlig i gang med dette. Hvor mye du trenger avhenger av hvor mye du beveger deg ute. Du trenger også mer opplæring når du flytter eller har behov for nye reisemønstre.

Aktiviteter i dagliglivet (ADL)

Aktiviteter i dagliglivet vil si ferdigheter som gjør deg i stand til å leve et mest mulig selvstendig liv i hverdagen. Det kan for eksempel være å systematisere tingene i huset ditt, slik at det blir enklere å finne frem i klesskapet eller kjøkkenskuffen. Det kan også være matlaging og taktil merking av gjenstander. Flere hjelpemidler og tekniker kan være nyttig innen ADL. På våre kurs kan du lære mange teknikker innen dette fagområdet.

Mobilitet og orientering

innebærer trening i å finne frem i omgivelsene og komme seg fra sted til sted.

Når det gjelder lesing og skriving, vil noen kunne bruke hjelpemidler til å gjøre skriften større eller tydeligere. Mobiltelefoner og nettbrett har vært betydningsfullt på dette området. Hvis du ikke kan lese vanlig skrift, kan du få opplæring i punktskrift.

Det finnes også hjelpemidler til PC/MAC som kan lese opp det som står på dataskjermen.

Punktskrift

Når synsfunksjonen er så redusert at du ikke kan lese vanlig skrift, så kan punktskrift være aktuelt. Punktskrift læres over tid og opplæringen skjer av personer som har kompetanse i å lære bort punktskrift. Dette er vanligvis synspedagoger. Vi tilbyr også kurs innen punktskrift.

Mobiltelefon, nettbrett og PC/MAC

Når det gjelder lesing og skriving, vil noen kunne bruke hjelpemidler for å gjøre skriften større eller tydeligere. Mobiltelefoner og nettbrett er betydningsfullt på dette området. Du kan lese mer om mobiletelefon og nettbrett her. Det finnes også hjelpemidler til PC/MAC som kan lese opp det som står på dataskjermen, les mer om dette her.

Rehabilitering fortsetter i mange år

Rehabilitering ved synstap er ikke noe man tar et kurs i og blir ferdig med. Det vil være et opplæringsbehov som strekker seg over tid. Derfor er det viktig at man har et vedvarende tilbud lokalt i sin kommune, og at man deltar på rehabiliteringskurs dersom man har behov for det. Dette er fordi man trenger å forbedre ferdighetene sine eller fordi omgivelser og livssituasjonen forandrer seg. Har man en øyetilstand som gjør at synet blir forverret over tid, så kan man ha behov for ny opplæring lokalt og nye kurs.

Kurs ved syn- og mestringssenter

Norges Blindeforbund driver tre syn- og mestringssentre som har et bredt spekter av kurstilbud og aktiviteter gjennom hele året.
Tilpasningskursene finansieres av NAV og Norges Blindeforbund. Det er gratis å delta.

På kursene kartlegges synet og din situasjon – hva ønsker du hjelp til og hva er du interessert i å lære mer om? Det er foredrag om øye og øyesykdommer, velferdsrettigheter, Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek og andre aktuelle temaer. Man kan få hjelp til søke om hjelpemidler og andre søknader.

Videre er det undervisning innen aktuelle fagområder, slik som mobilitet og orientering, aktiviteter i dagliglivet, IKT, kunst og håndverk, fysisk aktivitet, punkt/taktil trening og samtaler rundt reaksjoner ved synstap.
På alle kursene arbeider det likepersoner som selv har nedsatt syn og kan dele av sine erfaringer. Likepersonene er også på kursene på kveldstid.

Vi tilbyr også en rekke temabaserte kurs, hvis du for eksempel vil delta på et eget kurs innen mobilitet og orientering eller IKT.
Mange som går på kurs hos oss forteller at de får livskvaliteten og selvstendigheten tilbake.

Les mer om innsøking til kursene og andre praktiske opplysninger på vår spørsmål og svar side her

Vi arbeider for at du skal bli sett. Med din stemme kommer vi enda lenger

Rehabiliteringskurs - Kursrekker

Vi tilbyr tre kursrekker med introduksjonskurs, kartleggingskurs/grunnkurs og påbyggingskurs. Kursene er av ulike lengder, men alle involverer overnatting på senteret. Det er likepersoner på alle våre kurs, som også bor på kurssenteret og er tilgjengelige på kveldstid.

De tre kursrekkene er:

• Kurs for personer over 67 år
  • Kurs for personer i yrkesaktiv alder
  • Kurs for personer med hjernerelaterte synsvansker

Kurs for personer over 67 år og personer i yrkesaktiv alder

Introduksjonskurset er det første kurset i rekken. Det er for både deg med nedsatt syn og for pårørende. Som pårørende regnes familie eller annen nærperson. På kurset er det informasjon om rettigheter, støtteordninger, ledsagerteknikker, orientering om og vist frem hjelpemidler, informasjon om videre kurs fra Norges Blindeforbund og andre relevante tilbud, samtaler og erfaringsutveksling.

Neste kurs i rekken er kartleggingskurs/grunnkurs. Der er det utprøving og trening i bruk av hjelpemidler, utprøving og kartlegging sammen med synspedagog og optiker, og man får en innføring i de ulike fagområdene og mulighetene som tilbys.

Videre er det påbyggingskurs. Nå forventes det at man vet litt mer om hva man ønsker og har behov for å lære mer om. Det velges i større grad fagområder selv, og fagpersonell setter sammen en målrettet timeplan for hver enkelt. Det blir undervisning i de ulike fagområdene og videre opplæring med aktuelle hjelpemidler. Hvis man har hjelpemidler som man trenger mer opplæring innen, så kan man ta disse med på kurs.

De to kursrekkene for personer over 67 år og yrkesaktiv alder er veldig like, men noe av innholdet varierer. På yrkesaktiv alder har vi tema om arbeidsliv og karriereveiledning. Man trenger ikke å være i arbeid for å delta på disse kursene, men man må være under 67 år. Utover dette handler det hovedsakelig om å få en aldersfordeling på kursene.

Kurs for personer med hjernerelaterte synsvansker

Denne kursrekken er for personer som har synsvansker som følge av nevrologiske skader som hjerneslag, trafikkulykke eller kreft. På denne kursrekken er det færre personer i gruppen, og man får kartlegging og synstrening med synspedagog.

Denne rekken har ikke et eget introduksjonskurs, men man er velkommen til å delta på våre andre introduksjonskurs.

Det første kurset i rekken kalles startkurs, og det tilbys tre ulike varianter:
- Startkurs på fem dager, kun kartlegging
- Startkurs på 11 dager med introduksjonskurs i helgen sammen med pårørende, påbyggingsdel (synstrening) i uke to
- Startkurs på 11 dager uten introduksjonskurs, påbyggingsdel (synstrening) i uke to

På startkurset kartlegges synsfunksjon av optiker og synspedagog. Hvordan synet fungerer hos den enkelte etter en slik skade, varierer veldig. Derfor synes vi det er viktig å bruke tid på å finne ut hva du trenger av opplæring og trening, før vi setter i gang med synstreningen.

På startkurset er man også innom ulike fagområder, hører relevante foredrag, samtale med rådgiver og man får informasjon om tilbud som finnes. Hvis man er på et startkurs på 11 dager, så vil det være synstrening i uke to. Synstreningen legges opp til den enkelte deltaker.

Påbyggingskursene varer i 11 dager og da får man mengdetrening av synstrening. Det er også undervisning og opplæring innen valgte fagområder og relevante foredrag. For å kompensere for det synet du ikke kan trene opp igjen, kan du lære mange nyttige mestringsteknikker. Synshjelpemidler og kompenserende ferdigheter er derfor en viktig del av synsrehabiliteringen.

På grunn av stor pågang har vi forbeholdt denne kursrekken til personer under 70 år og hvor det er mindre enn tre år siden skaden inntraff. Dersom man faller utenfor disse kriteriene, vil det være mulig å avtale synstrening på våre ordinære kursrekker.

Andre kursrekker – minoritetsgrupper og nedsatt hørsel

Kurs for minoritetsgrupper

Kursrekke med kartlegging og undervisning som våre vanlige kursrekker, men med mindre grupper slik at det er enklere å tilrettelegge for å kunne ha med språktolk. Hvis nødvendig, så vil tolk leies inn og vil ikke koste noe for deltakeren. Hvis deltaker har en nærperson som kan fungere som tolk, så kan det også fungere fint.

Nedsatt syn og nedsatt hørsel

Hvis du har nedsatt syn og nedsatt hørsel kan det være en fordel med færre deltakere på kurs. Derfor tilbyr vi en egen kursrekke hvor undervisningen foregår i mindre grupper. På denne måten kan du lære deg å bruke hjelpemidler for å lese, orientere deg, lage mat og bruke data og smartteknologi.

I tillegg tilbyr vi temakurs hørsel, som du kan lese mer om under temakurs på denne siden.

Rehabiliteringskurs – Temakurs

Vi tilbyr en rekke temabaserte kurs. Disse er av kortere varighet, ofte fem dager eller en helg, og fokuserer på bestemte temaer. Det er flere inndelinger under de ulike temakursene, så ta gjerne kontakt med oss for å finne det kurset som passer for deg.

Temakurs IKT og hjelpemidler

Temakurs IKT og hjelpemidler er for deg som har behov for opplæring i bruk av smarttelefon, nettbrett og/eller bruk av PC med hjelpeprogrammer. Undervisningen tilpasses både nybegynnere og de med mer erfaring.

Temakurs mobilitet og orientering

Temakurs mobilitet og orientering gir deg som har lite, eller ingen erfaring med bruk av mobilitetsstokk, god innføring i stokkteknikker. Har du god stokkteknikk, men føler deg litt utrygg eller ønsker å se om GPS kan være noe for deg, har vi opplæring der du får prøvd deg ut i hverdagslige utfordringer, som å krysse gater, kjøpe togbillett og finne fram på en flyplass.

Temakurs punktskrift

Temakurs punktskrift gir kjennskap til punktskriftens historie og oppbygging med bokstaver og tegnsetting. Kursene gir opplæring i å lese med fingrene, og gir innføring i hvordan punktskrift kan brukes som verktøy i dagliglivet. Vi tilbyr punktkurs for nybegynnere og viderekomne.

Temakurs familie

Vi arrangerer temakurs familie som er kurs for hele familien. Kursene er skreddersydd til aldersgruppen med tanke på temaer og innhold. Det er fokus på familielivet, viktige overganger i livet, foreldrerollen, velferdsrettigheter, selvstendighet og tilrettelegging i hjemmet, samliv og søsken.

Der temaene er forbeholdt de voksne, legges det opp til aktiviteter og utflukter for barna.

Temakurs livsstil

Temakurs livsstil er for deg som ønsker å ta tak i egen livsstil og helse. På kurset får du hjelp til å finne meningsfulle aktiviteter, gode tips for sunnere kostholdsvaner og hvordan oppnå et variert og godt kosthold.

Temakurs livsmestring

Temakurs livsmestring handler om følelsesmessige reaksjoner til synstap. Flere relevante temaer inngår, og vi tilbyr også en variant av kurset hvor man har med en pårørende. Hensikten med kurset er å gi nyttig informasjon og veiledning omkring de utfordringer som kan oppstå som følge av synstap, og hvilke muligheter som finnes for å møte disse.

Temakurs hørsel

På temakurs hørsel får du en innledning i hjelpemidler som er laget spesielt for deg som både ser og hører dårlig. Her vil du få et innblikk i høreapparater og andre temaer som er relevante for hørsel.

Temakurs kommunikasjon.

Kurset fokuserer på mulighetene framfor begrensningene ved syns- og hørselstap. Det blir gitt tilrettelagt opplæring og kunnskap om hjelpemidler, psykiske reaksjoner, enkel fysisk trening og oppmuntre til positiv tenking og fremme mestringsfølelse.

Hensikten er å bedre deltakers funksjon i dagliglivet. Det er viktig for alle å lære og gjøre seg nytte av kunnskap om disse temaene. Kontakt med omverdenen kan bli bedre.

Kurset gir også deltakerne opplæring i funksjoner som kan være et godt hjelpemiddel i dagliglivet for den syns- og hørselshemmede. Kursdeltaker er oppfordret til å ta med ledsager, da det også vil bli undervist i haptisk kommunikasjon.

Henvisning til Norges Blindeforbund

For å delta på våre rehabiliteringskurs og for å få bistand fra Norges Blindeforbund, så trenger vi synsopplysninger fra en fagperson.

Du kan enten benytte skjemaene vi har til nedlastning på denne siden, eller du kan sende opplysningene direkte til oss. Henvisningen sendes til oss per post.

Skjema: Henvisning fra optiker / øyelege
Skjema: Henvisning fra synskontakt eller andre

Våre rehabiliteringskurs er gratis for deltakeren og man trenger ikke å være medlem.

Ofte stilte spørsmål om rehabiliteringstilbud og innsøking

Habilitering

Habilitering betyr å bevare og utvikle funksjonsevnen for å oppnå selvstendighet og mestring i hverdagen.

Våre habiliteringskurs er et tilbud til alle blinde og svaksynte. Habiliteringskursene holdes på våre syn- og mestringssenter i Hurdal, Evenes og på Solvik. Du kan delta på alle våre syn- og mestringssenter, uavhengig av hvor i landet du bor. Aktivitetene vil variere fra senter til senter, og du trenger ikke å ha deltatt på rehabiliteringskurs for å få plass.

Sist oppdatert: 12. september 2023