iCare/ internasjonalt arbeid

Ved å støtte iCare gir du penger til vårt internasjonale arbeid hvor vi blant annet jobber med å forebygge og behandle blindhet i utviklingsland.

Støtter du iCare gir du blant annet til:

• Operasjoner: På våre sykehus kan mennesker med Grå stær få synet tilbake.
  • Blindeforbundets egne øyesykehus: Her utfører vi øyeoperasjoner og gir den medisinske behandlingen blinde og synshemmede trenger.
  • Opptrening: De som ikke kan få synet tilbake læres opp til å gjøre dagligdagse ting som å lage mat, vaske klær, gå med hvit stokk med mer.
  • Yrkesopplæring: Som synshemmet i tredje verden har du ingen verdi. Det er derfor viktig at vi lærer dem et yrke slik at de kan tjene egne penger.
  • Rentefrie lån: Vi låner også ut små beløp for at noen synshemmede kan starte opp sin egen lille bedrift. Dette kan blant annet være butikk, husdyrhold eller grønnsaksdyrking.
  • Å fremme synshemmedes sak: Vi støtter og styrker organisasjoner for blinde og svaksynte i den tredje verden.

Fordeler ved å gi til iCare/internasjonalt arbeid

Dersom du er giver til det internasjonale arbeidet og støtter med minimum 1800 kroner i året gir vi deg en gratis synsforsikring som gjelder ved ulykke, som takk for hjelpen.

Egen iCare nettside

iCare har en egen nettside, der du som bedrift eller privatperson kan gi din støtte eller kjøpe produkter som er laget av blinde eller synshemmede i fattige land. Ved å kjøpe disse produktene hjelper du de samme menneskene til å ha et meningsfylt liv, samtidig som du bidrar til at flere blinde og synshemmede i fattige land kan få synet tilbake.

Du kan stole på oss

Vårt innsamlingsarbeid følger strenge etiske regler og retningslinjer og vi garanterer deg at vår innsamlingspraksis følger norske lover.

Les mer om din trygghet og våre etiske regler her.

Du kan få skattefradrag når du gir din støtte til Norges Blindeforbund.