Solvik syn- og mestringssenter

Velkommen til Solvik syn- og mestringssenter!

Solvik syn- og mestringssenter ligger idyllisk plassert på Askøy, 30 minutters kjøretur fra Bergen sentrum, helt i sjøkanten ved Herdlafjorden. Her finnes stort svømmebasseng, badstue, gymsal med trimapparater og undervisningsrom.

Utenfor senteret er det anlagt en vakker sansehage. Her kan du oppleve blomster, planter og urter og spennende lydelementer.

Vi har lekeplass og det er trinnfri adkomst til sjø med sandstrand. Vi låner ut båt, kano og kajakk. Det er en fin hundeluftegård utenfor senteret. Vi har tilrettelagte turveier i naturskjønne omgivelser.

Senteret har 15 romslige dobbeltrom med bad og tre ferieleiligheter, hvorav den ene ferieleiligheten ligger i naustet.

Solvik syn- og mestringssenter eies og drives av Norges Blindeforbund, og er det eneste i sitt slag på Vestlandet. Senterets historie går helt tilbake til 1947. Våren 2006 fremsto Solvik modernisert etter en omfattende rehabilitering.

Senteret er først og fremst et kurssted der synshemmede får opplæring i å mestre hverdagslivets utfordringer. Her finner du mer informasjon om kurstilbudene våre.

Laster inn video...

Det er flotte muligheter for havfiske ved Solvik.

Øyeblikk for livet - podkast

Livet er ikke bare det du ser. En podkast om livsmestring og livskvalitet fra Norges Blindeforbund. Laget av oss på Solvik syn- og mestringssenter. Podkasten finner du her

Veibeskrivelse

Fra Bergen:

Kjørelengde fra Bergen sentrum til Solvik er ca 30 km og tar ca 40 minutter. Med bil kjører du Riksvei 555 mot Sotra og Askøy. Etter ca 8 km tar du av til høyre og følger Riksvei 562 mot Askøy. Følg så denne til Åsebø (ca 15 km). På toppen av en bakke med nedsatt fartsgrense fra 80 til 60 km/t, tar du av til Ask (Riksvei 563). Følg denne 3–4 km forbi Hanevik og Seterstøl.

På høyre side av veien kommer stort skilt med Solvik syn- og mestringssenter. Like etter skiltet (50 meter) står det et nytt skilt på venstre side av veien som viser avkjøringen ned til Solvik. Dette er en 300 graders sving. Følg så denne veien ca. 300 meter rett fram. Veien ender på parkeringsplassen til Solvik syn- og mestringssenter.

Offentlig transport

Ca. 250 meter fra senteret ligger nærmeste bussholdeplass. Her går det busser til Kleppestø og Bergen sentrum. Rutetabell er slått opp på informasjonstavlen ved resepsjonen.

Butikker

På Ask ca 3 km sør for Solvik ligger en mindre dagligvarebutikk med post og tipping. Ønsker man et større butikktilbud, ligger Florvåg senter ca 10 km og Kleppestø senter ca 12 km sør for Solvik.

Se Solvik syn- og mestringssenter på kartet til Gule Sider.

E-post: solvik@blindeforbundet.no

Solvik syn- og mestringssenter,