Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Byvandring

Bli med på å opplev Bergen før og nå.

Byvandring i Bergen og Omegn
Bli med på å opplev Bergen Før og Nå tid.

Fylkeslaget arrangerer ulike byvandringer for våre medlemmer.

Vi prøver på å få til 5-6 byvandringer i løpet av året av ulike sjangrer. Her hyrer vi inn guider i fra ulike guide byråer. Det blir en egenandel på disse byvandringene og resten dekker blindeforbundet.

Har du noen forslag så ta gjerne kontakt med oss.

For mer informasjon kontakt hordaland fylkeslag på telefon 55 33 69 44 eller e-post hordaland@blindeforbundet.no

Plan 2024 Våren:

- kulinarisk opplevelse: Denne vandringen gir deg virkelig en smak av Bergen. Bergen er med i UNESCOs matbynettverk, og vi utforsker hvordan mat og særlig fisk har vært svært viktig for Bergen gjennom tidene. Vi utforsker hvordan mat ble tilberedt i Hansatiden, hvor man på grunn av brannfaren måtte tilberede all mat utenfor bryggeområdet i frittstående bygg. Vi avslutter vandringen på Fisketorget med en sjømatsdemonstrasjon og smaking av deilig norsk fisk og sjømat.

- Kultur/musikk vandring: Bergen har fostrett mange velkjente navn innen musikk og kultur – fra klassiske komponister som Edvard Grieg til EDM-stjerner som Kygo. På denne vandringen vandrer vi i fotsporene til musikere som har satt Bergen på kartet.

- Vandretur på Bryggen og Fløyen: På denne vandringen får du oppleve verdensarvstedet Bryggen. De særpregede byggene og smale smauene tar deg tilbake til en svunnen tid da Hanseaterne dominerte handelen i Bergen. Vi fortsetter ved å ta Fløibanen opp til Fløyfjellet, en spennende tur på 6-7 minutter som tar oss helt til toppen av fjellet der vi blir møtt med en fantastisk panoramautsikt over Bergen og områdene rundt.

Hilsen damene på fylkeslagskontoret

Sist oppdatert: 7. februar 2024