Blir rette kanter bølgete, sjekk synet.

Notodden lokallag av Norges Blindeforbund hadde møte sist torsdag i Huset Vårt. Øyelege Hans Hafskolt var på besøk og fortalte om blant annet aldersrelatert macula degenerasjon (AMD).

11. april 2019

Fra venstre leder Steinar Kittilsen og øyelege Hans Hafskolt.

Hvis rette kanter begynner og bli bølgete og bokstavene blir ujevne, da bør man ta kontakt med øyelegen. Slike symptomer,  kan være tegn på at man har fått øyesykdommen AMD. Hafskolt understreket at det er viktig å få behandling i løpet av 2-3 uker. AMD fører til at skarpsynet svekkes. Mange fikk stilt spørsmål, og det ble en god dialog. Det ble stilt spørsmål om det hjelper med blåbærtabletter og akupunktur mot øyesykdommen AMD. Etter mye god informasjon ble det servert pizza og kaker. Etter det var det salg av årer og utlodning. Leder for lokallaget Steinar Kittilsen takket alle som var kommet på møtet og minnet om den Digitale kafeen som blir arrangert i samarbeid med Voksenopplæringa og frivilligsentralen annenhver mandag.