Bruk hvit stokk.

Denne uka besøkte lærer Lise Thomassen ved Voksenopplæringa i Skien, tirsdagsklubben til blindeforbundet i Telemark

5. mars 2020

Lærer Lise Thomassen og leder av fylkeslaget Wenche Odden med sin mobilitet stokk.

Hun orienterte om hvor viktig det er å bruke hvit stokk og synliggjøre at man har et synstap. Man går da tryggere og gjør det enklere for andre og ta hensyn og eventuelt hjelpe til. For mange er det en barriere å begynne og bruke den hvite stokken. Det finnes tre varianter av den hvite stokken. En kort markeringsstokk, en lang stokk med en kule på tuppen, som kalles mobilitet stokk, og en hvit støttestokk. Hun fortalte også om andre hjelpemidler, blant annet hvor smart det er å ha en lommelykt og en god lupe i veska.

Etter mye god informasjon, ble det tid til en god prat, god mat og utlodning. Neste samling blir tur til Sverige 12. mai..