Epletur til Sauherad

Tirsdag var Norges Blindeforbund Telemark, synshemmedes organisasjon, på epletur til eplebygda Sauherad.

12. september 2019

Her er noen av de som var med fra Notodden og Midt Telemark. Fra venstre Øyvind Nesthus, May-Brit Solum, Liv Marit Hillestad, Wenche Odden og Øivind Bekkevold.

På Lindheim gård fikk gjengen høre om epler og plommer og ikke minst om øl produksjonen på gården. Denne produksjonene har blitt gårdens hovedinntekt og sysselsetter 4 årsverk. Det blir brygget mange forskjellige øltyper, og årets juleøl er allerede klar til å tappes på flasker. Ølet blir eksportert ut til hele verden. Gården produserer også eplesider. Den fikk terningkast 6 av gjengen.

Etter besøket på Lindheim gikk turen videre til Sauherad kirke, der diakon Ivar Solbu fortalte levende og interessant om kirkens historie og om djevlene som er malt på veggen inne i koret i kirken. Fra kirkebakken gikk turen til Norsjø hotell der det ble servert middag. Alltid godt med mat på tur.

Tusen takk til Ingeborg på Lindheim gård og Ivar Solbu som tok oss imot og gjorde en litt grå tirsdag til en flott dag med fine opplevelser.