Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Får livskvalteten tilbake.

Mange som går på kurs hos oss sier at de får livskvaliteten og selvstendigheten tilbake. Det fortalte rehabiliteringskonsulent Gry Berg fra rehabiliteringsavdelingen i Oslo, på tirsdagsklubben til Norges Blindeforbund Telemark denne uka. Norges Blindeforbund har et godt tilbud til blinde og svaksynte ved sine mestringssentra. Her kan man få hjelp til å takle en ny hverdag og ikke minst treffe andre i samme situasjon.

6. februar 2019

. Fra venstre fylkeslagsleder Wenche B Odden og rehabiliteringskonsulent Gry Berg.

Du lærer å orientere deg selvstendig og trygt, gjøre husarbeid, lage mat, kunnskap om egen øyesykdom og bruk av I Phone og I Pad. Sentrene har også habeliterings kurs. Da har man fokus på aktiviteter som kunst og håndverk, mat, øl og vin, stressmestring, skogsturer, ski, fjellturer m.m. Blindeforbundet tilbyr også temakurs for familier, foreldrekurs og kurs for folk i yrkesaktiv alder. Har man spørsmål vedrørende kurstilbudet til blindeforbundet, synshemmedes organisasjon, er det bare og ring 35 52 57 21.

Det ble også informert om fylkeslagets aktiviteter for 2019. Det er blant annet lagt opp turer til Hvaler øyene, Kroatia og eplebygda Sauherad. Tirsdagsklubben blir arrangert hver første tirsdag i måneden og i mai og november blir det handletur til Sverige. Det er også lagt opp aktiviteter for barn og unge. Lokallagene har også satt opp møteplan. Notodden lokallag har årsmøte torsdag 7. februar, mens Midt Telemark lokallag har årsmøte 13. februar og Grenland lokallag har årsmøte 14. februar.

Etter møe informasjon, ble det tid til en god prat, god mat og utlodning. Neste klubb blir tirsdag 5. mars. Da blir det besøk av øyelege Irena Carlsten.