Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Flott tur til Hvaler- øyene.

Det ble mange fine sanseopplevelser da Norges Blindeforbund Telemark, synshemmedes organisasjon var på tur til Hvalerøyene sist onsdag. Med rundt 80 deltakere og to busser dro gjengen til øyene utenfor Fredrikstad.

28. juni 2019

Fra venstre Øivind Bekkevold, Willy Slaaen, Ellen Brox Krogsrud, Øyvind Nesthus, Wenche B Odden og Ruth Slaaen.

Med gode og morsomme guider som beskrev og fortalte om øyene og live der, ble det en flott opplevelse for alle. Mange hadde aldri vært på den sia av Oslofjorden, så det var interessant og høre om folka og livet på øyene. I gamle dager livnærte de fleste seg som fiskere og sjømenn, mens kona måtte ta ansvar for det lille småbruket hjemme. I dag er hovednæringa turisme. I Hvaler kommune bor det rundt 4000 innbyggere, mens på sommeren er det rundt 40 000 på øyene.

Det ble tid til stopp ved fiskebrygga på Utgård, der det ble fortært nystekte fiskekaker og annet godt. Etter turen på Hvaler dro gjengen til handels mekka, Nordbyen, ved Strømstad. Så gikk turen til fergeterminalen og gjengen gikk om bord i Fjord Lines ferge til Sandefjord. Stor takk til Magnus Reiser for flott opplegg og god service. Takk også til Pål og Samuel på Fjord Line for veldig god hjelp. Etter ankomst til Sandefjord og vel igjennom toll og alt det der, var neste stopp Porsgrunn og siste stopp Notodden.