Historien om husmenn på Notodden

Blindeforbundets lokallag på Notodden er endelig i gang igjen med sine møter, etter en korona stopp. Sist torsdag var det samling på Brattrein.

22. september 2020

Fra venstre Silje Solvang, Newton, Øyvind Nesthus, leder Steinar Kittilsen og Anne Marie Odden.

Ragnhild Kaste Kaasa fra Notodden lokallag fortalte levende og interessant om husmannsplassene som lå rundt Heddalsvatnet og på Notodden. Livet på en slik plass var ofte preget av slit, man hadde pliktarbeid og plassen var ofte tungdrevet. Barneflokkene var store og det var ofte lite mat. Kaste Kaasa leste dikt og fortellinger som beskrev husmannslivet. Etter mye interessant historie ble det servert god mat og herlige kanelboller. Utlodning ble det også tid til. Mange glade vinnere fikk fine premier. Litt informasjon ble det også tid til og neste møte i lokallaget blir torsdag 19. november. Tusen takk til historielaget og damene på Brattrein som gjorde kvelden til en fin opplevelse.