Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Kjempetur til Bornholm.

Det ble en kjempetur for gjengen fra Norges Blindeforbund Telemark, som var på tur til Bornholm sist uke. Det ble mange flotte sanseopplevelser.

22. august 2018

Barbeint på Dueodde på Bornholm.

Vi gikk barbeint på Dueodde og fikk kjenne verdens fineste sand mellom tærne, kjenne duften av skikkelig svinelukt, som kom svevende over grønne enger fra de store gårdene, og rusle gatelangs blant koselige små murhus med blomstrende stokkroser.

Vi hadde en kunnskapsrik og morsom gaid, Hans Vindahl Pedersen, som tokk oss med på små lokalveier på kryss og tvers av øya. Stor takk til sjåfør Magne fra  Magnus Reiser, som bukserte  den 14 meter lange bussen igjennom smug og busker. Vi besøkte blant annet Ekkodalen (en liten fjellvegg som danskene selvfølgelig var stolte av, og vi måtte av høflighet virke imponert over), Kræmmerhuset, den fantastisk flotte hagen til damene fra Porsgrunn, øyas spesielle rundkirker med imponerende akustikk og selvfølgelig de små koselige byene. I Gudhjem besøkte vi et av øyas kjente fiske røkeri, der vi fikk servert masse god fisk, røkesild, laks, fiskefrikadeller og mye annet godt.

Det og kunne reise sammen, dele opplevelser og ha det gøy sammen, er så bra. Etter fine dager på øya, ble det en lang tur hjem langs Sveriges vestkyst til Moss. Etter overfarten til Horten gikk turen videre til Grenland og Midt Telemark.

Neste tur til fylkeslaget er i slutten av august, da går turen til Gaustatoppen.