Mange smarte hjelpemidler

Nok en gang fult hus og god stemning på tirsdagsklubben til Norges Blindeforbund Telemark, synshemmedes organisasjon. Denne gangen var tema hjelpemidler

4. oktober 2016

Med glimt i øyet, forteller Wenche B Odden om sine beste hjelpemidler.

Wenche B Odden fra Notodden er sterkt svaksynt. Hun viste og fortale om noen av sine beste hjelpemidler, blant annet en liten boks som scannet og lest tekster. Hun hadde også med en smart dings man lett kunne dele for eksempel sukkerbrød med.

Flere av medlemmene fortalte og viste smarte og nyttige hjelpemidler.  Her var det alt fra avanserte telefoner til gummistrikk. Har man like kartonger med melk og juice i kjøleskapet, kan man sette strikk rundt kartongen med melk. Et enkelt tips, men som er veldig lurt. Det er viktig at alle blinde og svaksynte bruker retten de har til å søke på ulike hjelpemidler. Hjelpemidlene er med på å gjøre hverdagen enklere. Brit Eikehaug viste en brødkniv som skjærer rette skiver og Harald Hustuft viste blant annet fram en bankbrikke med tale.

Det ble også tid til en god matbit, god prat og en runde med utlodning. Neste samling blir tirsdag 1. november. Da blir det arrangert høstmøte der man vedtar budsjett og aktivitetsplan for 2017.