Smart helg i Langesund

Det ble en lærerik smartteknologi samling for gjengen av blinde og svaksynte barn /unge fra Vestfold og Telemark sist helg i Langesund. Her ble det satt fokus på hvordan man kan bruke en smarttelefon på en smart og sikker måte.

29. oktober 2018

Navigering via smarttelefon. Ola og Tage Gullstrand.

Voic-over, høykontrast, zoom, dikteringsfunksjoner, Siri og apper og flere andre tema ble berørt. Også foresatte var med på opplæringen. Det ble  lagt stor vekt på nettsikkerhet. Man fikk høre om hvordan folk blir lurt på nett og hvor viktig det er med passord som er sikre. Navigering var også et av temaene. Etter en runde med forskjellige apper, ble det testing ute, der man skulle ta seg fram til ulike mål. Det ble også tid til felles bading og quizkveld. Arrangør av samlingen var Norges Blindeforbund Telemark med støtte fra Extrastiftelsen.