Smarttelefonen et smart hjelpemiddel.

Blindeforbundet i Telemark har en gjeng som er midt i livet og samles ca. en gang i måneden. På grunn av Covid-19 har det blitt få møter i år, men sist torsdag var gruppa samlet i Arkaden i Skien. Tema for dette møtet var smarttelefoner.

5. november 2020

På bildet er noen av de som deltok. Fra venstre Wenche Odden, Kari Bjerketvedt, Liv Marit Hillestad, Steinar Kittilsen og Silje Solvang og førerhunden Newton.

Silje Solvang er svaksynt og student på Notodden. Hun fortalte om hvor viktig smarttelefonen er for henne som hjelpemiddel i hverdagen. Mange forskjellige apper gjør at hun kan mestre det meste. Flere ønsker opplæring i bruken av smarttelefonen. Hvordan laste ned apper, hvordan bruke disse, hvordan bruke tale når man skal sende meldinger osv.

Blindeforbundet har IKT kurs ved sine mestringssentra, men behovet er stort og midt i livet gruppa ønsker bedre tilbud fra Voksenopplæringa. Etter mye digital prat, var det godt med noe å spise og skravle litt om alt og ingenting. Har du synsnedsettelse og ønsker informasjon om bruk av smarttelefon, ring blindeforbundets hjelpetelefon 451 23 455.