Vessia rundt med høydetrening opp Bybakken.

Det ble en fin tur for gjengen fra Blindeforbundet som var med på en gåtur Vessia rundt i Porsgrunn tirsdag formiddag.

22. mars 2022

Spreke turgåere, fra venstre Terje Dahlstrøm, Inger Lise Knutsen, Øivind Bekkevold Anne Grete Bredesen, Inga Formo, Svein Bredesen, Harald Hustuft, Torfinn Hartvigsen og foran Tormod Knutsen.

Turen startet ved Vestsiden velferdssenter, med litt orientering om hvordan bydelen har utviklet seg. Etter en liten stopp ved Vestsiden kirke som ble innviet i mars i 1758, gikk turen videre til Bybakken. Der ble det stopp ved Gretagården, der slekten Andersen i generasjoner hadde vognmannsforretning og skysstasjon. Derfra ble det litt høydetrening opp til Lysthusåsen, toppen som tidligere ble kalt Constitution-Aasen. Derfra gikk turen ned til promenaden langs Porsgrunnselva og bort til Porsgrund Porselænsfabrikk som ble etablert i 1885, og har vært en viktig arbeidsplass for mange på Vessia.

Videre gikk turen forbi gamle Norrøna fabrikker og gamle Porsgrunn mek. verksted. Der ble det fortalt historier om livet på og ved verkstedet. Fine innspill fra turdeltakerne ble det også. Videre gikk ferden langs Langgata ned til Hagmannsgate. Siste stopp ble ved Tinholt bakeri i PP senteret det det ble tid til en god kaffekopp og et kakestykke. Flott tur i flott vær med fysisk trening, historiske smådrypp og mye god prat. Neste tur blir 3. mai i Langesund.