Vi har plass til flere.

Hver 14. dag møtes de til digital kafé i Huset vårt, gjengen fra lokallaget til blindeforbundet på Notodden. Her får de opplæring i smarttelefon og nettbrett.

10. desember 2020

På bildet fra venstre første rekke, Wenche B Odden, Steinar Kittilsen og Liv Marit Hillestad. Bak fra venstre Ruth Slaaen, May-Lis Solum og rektor og lærer Solveig Vestmoen.

Ansvarlig for undervisningen er rektor ved voksenopplæringa, Solveig Vestmoen. Når man har et synstap, må man lære å bruke smarttelefonen på nytt. Man må for eksempel bruke fingrene å dra disse på forskjellige måter over skjermen.

Når man ikke lenger kan bruke øynene til å lese, må man bruke lyd og ørene. Når man lærer dette, åpner det seg en ny verden der man kan høre på aviser, surfe på nettet, lese innlegg på face book, lese egen epost og ikke minst sende og lese meldinger. Ikke alle bruker lyd, men må lære seg og forstørre teksten.

Gjengen ønsker at flere skal bli med. Det er plass til flere. Ta kontakt med Voksenopplæringa på Notodden, er oppfordringen fra gjengen som er storfornøyd med lærer Solveig. Dette er ikke farlig, bare utrolig lærerikt og sosialt.