Klokke som skaper oppmerksomhet

Tekst: May Britt Haug, foto: Line Lyngstadaas

Den tradisjonelle klokka på armen er bortkastet for Anne Bakke (61), og lagt på hylla etter at hun gjentatte ganger kom for sent til legen. For henne er det den taktile, moderne utformede, klokken Bradley som gjelder. En annerledes klokke hvor viserne er byttet ut med kuler og magneter.

Laster...
laster...

I 1972 satt Anne og så på tv, bare 17 år gammel. Plutselig fikk hun det hun selv karakteriserer som «Picasso–syn». Alt ble forvrengt. Det viste seg å være toksoplasmose, et virus som gjerne katter bringer med seg. Viruset forårsaker blødninger i øyet. Synet varierer fra dag til dag, enkelte dager kan hun bare glemme å lese avisen. Skarpsyn har hun ikke.

Klokke som skaper oppmerksomhet

Klokken Anne bruker er laget i titan, som er et svært solid materiale, dermed er den støt– og sprutsikker.
De to kulene som erstatter viserne er plassert, en på fronten (minuttviseren), og en på sidekanten (timeviseren). Klokken stilles på tradisjonell måte.

Flere ganger har Anne opplevd at fremmede ungdommer kommenterer at klokken er så stilig, barnebarna er også interessert i den moderne klokka.

Armen til Anne Bakke med klokka i titan.

– De kommer med sine små fingre og vil kjenne på kulene, som spretter tilbake om de kommer ut av posisjon, forteller hun med et stort smil.
For Anne var det rehabiliteringskurs som gjorde at hun i dag er aktiv i Blindeforbundet. For å bruke hennes ord om den berømmelige terskelen: Terskelen for å bli med, men også for å ta i bruk hjelpemidler.
– Du går gjerne litt alene og føler på det å ikke se, du hører at det er andre, men det går gjerne ikke helt inn over deg, forteller hun oss fortrolig.

Hvordan få klokken som hjelpemiddel?

Du må søke på ordinær måte hos NAV Hjelpemiddelsentral i ditt fylke.
Søknadsskjema er det samme som for andre synstekniske hjelpemidler, og finnes på NAV.
Klokken har NAV–nummer 206897, og leveres av Adaptor Hjelpemidler.

Sist oppdatert: 18. april 2017