Daisy-online-spilleren

Nesten halve livet har Tore Glærum (60) vært blind. Daglig bruker han sin DAISY-onlinespiller, lydbokspilleren som gjør det mulig å lese bøker uten cd.  Den har blitt en kjær kilde til informasjon. Nå er det bare å skru på spilleren om morgenen, og etter få sekunder er dagens Aftenposten på plass, forteller Tore oss med et smil.

Tore Glærum

Ved hjelp av trådløst nettverk og din DAISY-onlinespiller får du bøkene, avisene, tidsskriftene og Blindeforbundets lydavis rett ned på spilleren din. Det du vil høre låner du fra Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB). Tore mener det helt klart er enklere nå. Det han vil høre, lastes rett ned på spilleren, uten cd-plata.

Flere valgmuligheter

Det er Cantec og Adaptor Hjelpemidler som tilrettelegger og selger Daisy-spillere her til lands. Du får flere varianter av spillerne. De mest kjente for mange har nok vært bordmodellene, både med og uten cd-spiller, og med ulike type knapper. Men du får også små bærbare spillere som kan enkelt tas med i lomma eller veska. Tore har en liten praktisk variant fra Bojo.
– Veldig praktisk! Spilleren gir meg lang lesetid, enkle knapper, det er plass til mange bøker og jeg kan ta den med overalt. Jeg kan også høre radio og podcast, forteller Tore med overbevisning.

Laster...
laster...

Foreløpig kan du kun gjøre enkeltlån fra NLB på selve spilleren, på samme måte som på Lydhør. Ønsker du å abonnere på Lydavisa eller Aftenposten, slik som Tore, at den er der hver dag/hver uke, må du ringe biblioteket på 22 20 68 10 eller sende e-post til utlaan@nlb.no. Du kan også gjøre det selv ved å logge deg inn på bibliotekets nettsider.

For noen kan kanskje NLBs app Lydhør rett på mobilen være et annet alternativ for lydavis- og lydboklesing. Tore på sin side synes det er mest praktisk å ha en egen spiller til aviser og bøker.

Hvordan komme på nett?

De aller fleste hjem har tilgang til internett. Et alternativ er å kjøpe mobilt bredbånd som kan tas med overalt. Du må legge spilleren din til et nettverk skal det fungere. Er det gjort én gang, så slipper du å tenke over det neste gang den skal brukes – den husker det.

Du må vite navnet på nettverket og passordet. Du må også ha lånenummer og passord hos NLB tilgjengelig om du skal få tilgang til biblioteket. Leverandørene Bojo og Adaptor Hjelpemidler formidler og selger DAISY-onlinespillere. De hjelper deg gjerne om du står fast.

Hvordan søke?

Har du en gammel spiller kan du få byttet denne inn i nyere spiller om du tar kontakt med synskontakten eller avdeling syn på NAV Hjelpemiddelsentral. Ønsker du deg noe helt nytt, må du søke om dette som hjelpemiddel. Skjema finnes på nav.no. Det lar seg gjøre å kjøpe spillere privat om du ønsker dette, eller ikke fyller kravene til å få hjelpemidler via NAV.

Vi arbeider for at du skal bli sett. Med din stemme kommer vi enda lenger

Sist oppdatert: 28. november 2018